ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری و برای هدف خاص
ارزش ویژه برند با توجه به ارزیابیهای صورت گرفته بر روی ابعاد برند در دو بازار با یکدیگر متفاوت است.
۲۰۰۷
کایامان و اراسلی
ارتباطات بین چهار جزء ارزش ویژه برند در صنعت هتلداری و بهبود و ارتقاء مفهومسازی ارزش ویژه برند هتلداری مبتنی بر مشتری.
کمک به ایجاد نگرشهای مهم و جدید به توسعه و سنجش ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در صنعت هتلداری و توسعه ادبیات محدود مربوط به آن است.
۲۰۰۶
پاپیو و کواستو
سنجش ارزش ویژهی برند خردهفروشی بر مبنای یک ساختار ۴ بعدی
روششناختی در ایجاد یک مدل اندازهگیری چهار بعدی که ماهیت خردهفروشیها را مورد توجه قرار میدهد.
۲۰۰۵
کیم و کیم
ارتباط بین ارزش ویژه برند و عملکرد شرکت در هتلهای لوکس و رستورانهای زنجیرهای
وفاداری برند، کیفیت ادراک شده و تصویر برند عوامل بنیادی و اساسی ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتریاند.
۲۰۰۵
ویلارجو و سانچز
ارتباط بین برخی عناصر آمیزهی بازاریابی و ارزش ویژهی برند در مورد طبقهای از محصولات بادوام ( ماشینهای لباسشویی)
بین میزان تبلیغات صورت گرفته و سه بعد ارزش ویژهی برند یعنی کیفیت درک شده، آگاهی از برند و تصور از برند رابطهی مثبتی وجود دارد.
۲۰۰۱
یو و دانتو
بررسی ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتری در فرهنگهای متفاوت و در مورد کالاهای مختلف
تأثیرات متفاوت چهار بعد ارزش ویژه برند در دو فرهنگ
۲-۷-۲ مطالعات داخلی
۱- عنبرشاهی و همکاران (۱۳۹۱) تأثیر عناصر آمیخته ترویجی بر ارزش ویژه برند در صنایع شکلاتسازی تبریز را بررسی کرد. در این پژوهش تأثیر عناصر آمیخته ترویجی(تبلیغات، روابط عمومی و پیشبرد فروش) بر ارزش ویژه برند از طریق تأثیر بر ابعاد ارزش ویژه برند(وفاداری به برند، آگاهی از برند، کیفیت ادراک شده و تداعی برند) در مدل آکر مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج این پژوهش حاکی از تأثیر قوی ابعاد ارزش ویژه برند به جز آگاهی از برند بر روی ارزش ویژه برند و نیز تأثیر قابل توجه ابعاد آمیخته ترویجی به جز تبلیغات بر ابعاد و خود ارزش ویژه برند میباشد.
۲- صداقت و همکاران (۱۳۸۹) تأثیر عناصر آمیخته ترفیع بر ارزش ویژهی نام تجاری را بررسی کردند. این پژوهش درصدد مطالعه تأثیر عناصر آمیخته ترفیع(تبلیغات، فروش شخصی، ترفیع فروش، روابط عمومی و بازاریابی مستقیم) بر ابعاد ارزش ویژهی نام تجاری(وفاداری نام تجاری، ارزش درک شده، آگاهی از نام تجاری) و ارزش ویژهی نام تجاری برآمده است. در این پژوهش از مدل رگرسیون تحلیل مسیر(مدل معادلات ساختاری) و نرمافزار ایموس به منظور تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از وجود ارتباط مثبت میان عناصر آمیخته ترفیع و ارزش ویژهی نام تجاری دارد.
۳- محمدیان و شفیعها (۱۳۸۷) در مقالهای تحت عنوان «بررسی عوامل تأثیرگذار بر اررش ویژه نام و نشان تجاری از دیدگاه مصرف کننده (با بهره گرفتن از مدل آکر)» در دو فصلنامه مجله مدیریت بازاریابی چاپ نموده اند. این تحقیق به بررسی ارزش ویژه نام و نشان تجاری از دیدگاه مصرف کننده نهایی با دید بازاریابی و با بهره گرفتن از مدل آکر(۱۹۹۱) در جامعه مصرف کنندگان نهایی گوشی موبایل در شهر تهران می پردازد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که در جامعه آماری مذکور، فقط عامل وفاداری به صورت مستقیم بر ارزش ویژه نام و نشان تأثیر دارد و سایر عوامل یعنی کیفیت ادارک شده، آگاهی از نام و نشان و نیز تداعی نام و نشان به طور غیر مستقیم از طریق وفاداری میتوانند بر ارزش ویژه نام و نشان تجاری اثر بگذارند.
۴- پایان نامه کارشناسی ارشد خانم راحیل شمس(۱۳۸۷) در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، با موضوع «بررسی ارتباط میان فعالیتهای بازاریابی و عوامل ایجاد ارزش ویژه برند با بهره گرفتن از مدل تعمیمیافته آکر» این مطالعه به بررسی روابط بین عناصر آمیخته بازاریابی منتخب و ابعاد ارزش ویژه برند تلفن همراه در شهر تهران پرداخته است. در چارچوب مفهومی که در این مطالعه پیشنهاد شده، عناصر بازاریابی با ابعاد مختلف ارزش ویژه برند مرتبط و سپس این ابعاد با ارزش ویژه برند مرتبط شده اند. نتایج این پژوهش حاکی از تأثیرات مثبت ابعاد ارزش ویژه برند بر روی ارزش ویژه برند و تأثیرات قوی عناصر آمیخته بازاریابی بر این ابعاد است. در نهایت، بهره گیری از فعالیتهای برندساز (همچون توزیع و تبلیغات گسترده، استفاده از فروشگاههای دارای تصویر مطلوب، قیمتهای بالا و عدم استفاده مداوم از ترفیعات قیمتی) به جهت ایجاد ارزش ویژه قوی برای تلفن همراه پیشنهاد شده است.
۵- سید جوادین و شمس (۱۳۸۱) در مطالعهای به بررسی عوامل تعیینکنندهی ارزش ویژهی برند کفش ورزشی در میان گروه سنی جوانان پرداختهاند که در آن از مدل ارزش ویژهی برند مبتنی بر مشتری با عنوان آکر استفاده شده است. همچنین بیان میشود که مدیران بازاریابی باید در ارزیابیهای کلی خود در مورد ارزش ویژهی برند به اهمیت نسبی ابعاد ارزش ویژهی برند توجه داشته باشند. در پایان با بهره گرفتن از مدلسازی معاملات ساختاری به بررسی روابط علی بین ابعاد ارزش ویژهی برند و خود ارزش ویژهی برند در صنعت کفش ورزشی پرداخته شده و میزان تطابق مدل آکر در صنعت مذکور مورد سنجش قرار گرفت.
۶- قدرتپور و رنجبریان (۱۳۷۷) در پژوهشی به بررسی اثربخشی فعالیتهای ترویجی صنعت بیمه بر افزایش نفوذ بیمههای عمر شهر تهران پرداختهاند و در آن از مدلهای سلسه مراتب واکنش آیداس استفاده شده است. نتایج این مقاله از اثربخش بودن فعالیتهای تبلیغاتی شرکت بیمه در زمینه ترویج بیمه عمر خبر میدهد. پس از انجام پژوهشها و تجزیه و تحلیل داده ها این نتیجه حاصل گردید که سرمایه گذاری شرکتهای بیمه در زمینه فعالیتهای ترویجی بیمه عمر اثربخش نبودند. از لحاظ آگاهی، افراد جامعه هدف در مورد بیمههای عمر در سطح پایینی قرار دارد ولی فعالیتهای ترویجی شرکتهای بیمه توانسته است به طور متوسط تمایل افراد را نسبت به بیمه عمر افزایش دهد. از طرف دیگر افراد جامعه مورد تحقیق از لحاظ متقاعد شدن و خرید بیمه عمر در حد زیر متوسط قرار دارند. اما کسانی که بیمه عمر را خریداری کرده بودند، از خرید این نوع بیمه به طور متوسط رضایت داشتند.
قاضیزاده و سلیمانی و طالبی (۱۳۷۳) نیز طی پژوهشی به بررسی چگونگی تأثیرگذاری تبلیغات و نیز ترفیع قیمت بر روی ارزش ویژه برند بانک پارسیان و ابعاد مختلف آن مانند کیفیت ادارک شده، تداعی برند، وفاداری به برند و در نهایت آگاهی از برند پرداختند. نتایج حاصل از این بررسی نشان داده است که فعالیتهای تبلیغاتی و نیز ترفیعی مربوط به قیمت دارای ارتباط و تأثیرات مثبت بر ارزش ویژهی برند در بانکها بودهاند. از اینرو به منظور تقویت ارزش نام و نشان تجاری در بانکها ضروری است مدیران بانکی بر روی عوامل مذکور دقت نظر لازم را اعمال نمایند.
جدول ۲- ۴ خلاصه تحقیقات انجام شده در ایران
سال
محقق
عنوان تحقیق
خلاصه یافته ها
آخرین نظرات