بندورا (۱۹۸۷) در این باره گفته است شواهد فراوان نشان داده اند که افرادی که فعالیتهای خود را پاداش می دهند از کسانی که همان فعالیتها را به دستور دیگران انجام می دهند، اما تقویت دریافت نمیکنند، یا تقویت میشوند اما این تقویت وابسته به رفتار آنان نیست، و نیز از کسانی که رفتارها و هدفهای خود را مشخصاً هدایت میکنند، اما موفقیتهای خود را پاداش نمیدهند، عملکرد سطح بالاتری دارند (سیف، ۱۳۸۰).
گیج و برلاینر (۱۹۸۴) معتقدند که افرادی که خود را برای رفتاری که نمیخواهند انجام دهند (مثلاً رفتار وسواس) یا برای رفتاری که از سوی دیگران با تنبیه مواجه خواهند شد (مثل دزدی) تنبیه میکنند، می توانند از این طریق به تغییر دادن رفتار نامطلوب خود بپردازند. گاهی فرد از طریق فعالیتهای شناختی خود را تقویت یا تنبیه می کند. برای مثال به خود میگوید:«واقعاً آن کار را به طور احمقانهای انجام داد» و به این طریق خود را سرزنش نماید. علاوه بر این شخصی می تواند از طریق ترتیب دادن شرایط محیطی عوامل تقویتی و تنبیه برای رفتار خود فراهم آورد. مثلاً می تواند بعد از انجام تکالیف درسی، به دیدن فیلم و دلخواهش برود.
به طورخلاصه ما میتوانیم از طریق مشاهده رفتارهای خود، قضاوت درباره آنها و تقویت رفتارهای مطلوب و سرزنش یا تنبیه رفتارهای نامطلوب خود به ترک عادتهای ناپسند و ایجاد رفتارهای پسندیده بپردازیم و اعمال خود را کنترل کنیم (سیف، ۱۳۸۸).
بندورا معتقد است، خودانگیزشی انسان همان اندازه که به کاهش اختلاف بستگی دارد، به ایجاد اختلاف نیز بستگی دارد. به عبارت دیگر خودانگیزشی مستلزم هر دوی آنها، هم کنترل پیش گستر و هم کنترل بازخوردی است. ابتدا فرد خود را از طریق کنترل پیش گستر برمیانگیزاند سپس خود را بر اساس برآورد انتظار این که چقدر تلاش برای موفقیت لازم است، به کار وا میدارد. پس از این که به معیاری که اتخاذ کرده بود، دست یافت، معمولاً معیاری بالاتر را برای خود برمیگزیند. اتخاذ معیارها و چالشهای سطح بالای بعدی اختلاف جدیدی بین عملکرد و معیار مرجع ایجاد می کند که فرد را مجدداً برای عمل برمیانگیزاند (خان محمدی، ۱۳۸۳)
به طور کلی توانایی خودسامانی به فرد امکان میدهد تا بر رفتارهایش کنترل و نظارت داشته باشد یعنی رفتارهایش را ارزشیابی کند، آنها را با معیارهای خویش بسنجد و در مورد شخص خود، تقویت و تنبیه اعمال کند. شخصی که نتیجه ارزشیابی از خودش مثبت است خود را کارآمد تشخیص میدهد و با علاقه و پشتکار به انجام کارها می پردازد، زیرا معتقد است که می تواند پیشرفت بیشتری کسب نماید. هم چنین کسی که از نتایج خود سنجیاش خیلی راضی نیست، الزاماًً سطح خودکارآمدی و انگیزشش را برای کوششهای بیشتر کاهش نمیدهد. به شرط آن که بر این باور باشد که توانایی موفق شدن را دارد، اما روشی که تاکنون به کار بسته نادرست بوده است (بندورا، ۱۹۸۶).
شانک (۲۰۰۰) میگوید:«در این گونه دانش آموزان می توانند فرایندهای خودسامانی و خود نظمدهی را از راه سختکوشی، استقامت، انتخاب راهبرد دیگر و نیز کمک از معلمان و دوستان تغییر دهد» پس از اینکه دانش آموز توانایی خود سامانی را کسب کرده هر چه بیشتر یادگیریاش را خودش نظم بدهد، به همان نسبت در انجام کارهای مدرسه موفقتر خواهد بود (سیف، ۱۳۸۸)
-
- . Zimmerman ↑
-
- . Ponz ↑
-
- Martinz ↑
-
- Dweck & leggeit ↑
-
- Motivation Achievement ↑
-
- Eslavin ↑
-
- Batel ↑
-
- . Feruid ↑
-
- . Bandora ↑
-
- .Gardner ↑
-
- . Self system ↑
-
- . Pintrich & Schunk ↑
-
- . De Groot ↑
-
- . Chi ↑
-
- . Boekaerts , Pintrich & Zeidner ↑
-
- . Mithaug ↑
-
- . Carven & Scheier ↑
-
- . Bronson ↑
-
- . Expectation – value ↑
-
- . Garcia ↑
-
- . Affection ↑
-
- . Self – efficacy ↑
-
- . Internal Valuation ↑
-
- . Test anxxiety ↑
-
- . Cogni tive ↑
-
- . Meta cogni Tive ↑
-
- . Paris & oka ↑
-
- . Ames & Archer ↑
-
- .Learning Strategies ↑
-
- . Montalro & Garman ↑
-
- . Allex ↑
-
- . Ryan & Deci ↑
-
- . Berger & Karabing ↑
-
- . Heikkila & lonkeb ↑
-
- . Nota , soresi & zimmerman ↑
-
- . Bloom ↑
-
- . Corno & Mandinach ↑
-
- . Elbam & Bayta ↑
-
- . Geag & Berlayner ↑
-
- . Social Cognitive ↑
-
- . Santrack ↑
-
- .Green & Azevedo ↑
-
- . Kimber ↑
-
- . Batler & Winne ↑
-
- . DeclaraTive knowledge ↑
-
- . Procedural knowledge ↑
-
- . Conditional knowledge ↑
-
- Mortag & Tad ↑
-
- lemus ↑
-
- Sharp ↑
-
- Process oriented model of met cognition ↑
-
- General Fram work For SRl ↑
-
- Winn & Hadwin ↑
-
- Stage model of self-regulated Learning ↑
-
- Social cognitive of self – regulaTion ↑
-
- Fore though ↑
-
- Monitoring ↑
-
- Control ↑
-
- Reflection ↑
-
- Negotiation ↑
-
- Goal orientations ↑
-
- Mastery orientations ↑
-
- Winne & Hadwin Madel ↑
-
- Four Stage ↑
-
- Apprasil ↑
-
- Kuhl ↑
-
- Iazarus & Folkman ↑
-
- Carver & Scheier ↑
-
- Paris & Byrnes ↑
-
- Self – Knowledge ↑
-
- Remember ↑
-
- Understand ↑
-
- Reason ↑
-
- Probhem solve ↑
-
- . Searching behavior ↑
-
- Corno & Mandinach ↑
-
- Behavioral ↑
-
- Motivational ↑
-
- Cognitional ↑
-
- Meta Cognitional ↑
-
- Brown ↑
-
- Bransford ↑
-
- Compions ↑
-
- Ferrara ↑
-
- Good now ↑
-
- Austin ↑
-
- Perels ↑
-
- Dignath ↑
-
- Schmitz ↑
-
- Harllo ↑
-
- Flavel ↑
-
- Dembo ↑
-
- Behavioral self – regulated ↑
-
- Motivational ↑
آخرین نظرات