خسروی کبیر و همکاران(۱۳۸۶) در پژوهشی با نام مقایسه ی هوش هیجانی و سلامت روان در معتادان به مواد مخدر و افراد عادی که در سال ۱۳۸۶ با هدف مقایسه ی هوش هیجانی و سلامت روان در معتادان و افراد عادی انجام دادهاند. نتایج نشان داده است که در بررسی فرضیه ی اول پژوهش مبنی بر کمتر بودن هوش هیجانی معتادان به مواد مخدر بین میانگین نمرات هوش هیجانی آزمودنی های دو گروه تفاوت خطی وجود دارد. در نتیجه پایین تر بودن میانگین نمره ی هوش هیجانی معتادان به نسبت افراد عادی نشان میدهد که معتادان دارای سطوح پایین تری از هوش هیجانی هستند. در بررسی فرضیه ی دوم تحقیق مبنی بر پایین تر بودن سلامت روانی معتادان نسبت به افراد عادی، میانگین نمره ی سلامت روان آزمودنی های دو گروه ارزیابی شد. تفاوت معناداری بین سلامت روانی معتادان وافراد عادی نشان داد که نشانگر وجود نشانه های بیشتر اختلالات روانی در معتادان است. در وارسی فرضیه ی سوم مبنی بر رابطه ی هوش هیجانی و سلامت روان معتادان، نشان داده که بین این دو متغیر همبستگی ۴۴۵/۰- وجود دارد. بین هوش هیجانی و سلامت روان آزمودنی صرف نظر از معتاد یا عادی رابطه ی معناداری وجود دارد که حاکی از آن است که برخورداری از مولفه های هوش هیجانی در مدیریت استرس و شناخت موقعیت های بیرونی و نیز حالت های درونی نقش تعیین کننده ای دارد و با پشتوانه ی آن مواجهه با مشکلات، توأم با موقعیت های فردی خواهد بود. اما این مقابله در افراد دارای هوش هیجانی پایین تر با کاستی ها و شکست همراه است و در نتیجه سلامت روان آن ها نیز متأثر خواهد شد.
یونسی و همکاران(۱۳۸۷)پژوهشی با عنوان مقایسه ی سلامت روان، عزت نفس و مسئولیت پذیری در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی خانواده های طلاق و عادی شهرستان فیروز آباد سال تحصیلی ۸۸-۱۳۸۷ انجام دادند. نتایج نشان داده است که دختران خانواده های طلاق و عادی با توجه به اینکه از لحاظ تحصیلات مادر و سطح درآمد خانواده ها همسان سازی شده اند؛ اما باز هم از نظر روحی و روانی و شخصیتی با هم متفاوتند. به گونه ای که دختران طلاق از نظر سلامت روان، مسئولیت پذیری و عزت نفس نسبت به همسالان خود در خانواده های عادی در سطحی پایین تر قرار دارند و این امر ناشی از جدایی والدین است که براستی بر روح و روان و شخصیت آنان تأثیر گذار است.
احمد علی نرو بالا و همکاران(۱۳۸۷) پژوهشی را به عنوان، تعیین بررسی وضعیت روان افراد و بالاتر ساکن منطقه شهری و روستایی استانهای کشوری در سال ۱۳۷۸ روی جمعیت ۳۵۰۱۴ نفر و با بهره گرفتن از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ28) به عنوان ابراز بررسی سلامت روانی و غربالگری اختلالات روانی بر روی آن ها و تکمیل گردید که نتایج این تحقیق نشان داده که میزان شیوع اختلالات روانی در زنان بیش از مردان است(۹/۲۵درصد مقابل ۹/۱۴درصد) که با نتایج پژوهش کلی انجام گرفته در جهان و ایران هم خوانی دارد.
شیربیم، شفیع آبادی، عبدالله و همکاران(۱۳۸۷)پژوهشی را با عنوان اثربخشی آموزش مهارت های مدیریت استرس بر افزایش سلامت روان دانشجویان انجام دادهاند.
نتایج این تحقیق نشان داده است که برای بررسی تاثیر آموزش مهارت های مدیریت استرس در سلامت روان دانشجویان، میانگین نمرات گروه آزمایش و گواه ین گروه آزمایش و گروه گواه از لحاظ نمره ی سلامت تفاوت معنی داری وجود دارد به عبارت دیگر، آموزش مهارت های مدیریت استرس، موجب افزایش سلامت گروه آزمایش شده است. برای بررسی تاثیر آموزش مهارت های مدیریت استرس در مؤلفه های سلامت روان) نشانگان جسمانی، اضطراب اختلال در عملکرد و افسردگی) نمرات گروه آزمایش و گواه سطوح معنی داری همه آزمونها، بیانگر آن است که بین دانشجویان گروههای آزمایش و گواه، حداقل از لحاظ یکی از متغیرهای وابسته (مؤلفه های سلامت) تفاوت معناداری وجود دارد. دانشجویان گروه آزمایش و گروه گواه از لحاظ مؤلفه های سلامت( نشانگان جسمانی، اضطراب، اختلال در عملکرد و افسردگی) تفاوت معناداری نشان میدهند. به عبارت دیگر، آموزش مهارت های مدیریت استرس، موجب کاهش مؤلفه های اختلال در سلامت روان گروه آزمایش شده است.
فرازنه(۱۳۸۸) پژوهشی با عنوان روابط ساختاری بین بهزیستی روانشناختی با هوش هیجانی ادراک شده،توانایی کنترل تفکر منفی و افسردگی مادران کودکان کم توان ذهنی و مقایسه آن با مادران کودکان عادی انجام داده است.
-
- Anger .1 ↑
-
- ۲٫ Burden۳٫Crnic ↑
-
- ۴٫ Beckman ↑
-
- ۵٫ Self- esteem ↑
-
- ۱٫Aggression ↑
-
- .World Heallh Organization2 ↑
-
- . Allen 1 ↑
-
- .Edwards2 ↑
-
- ۱٫Skinner ↑
-
- Mental retarded ↑
-
- American Assosietion mental Retardtion*اصطلاح عقب مانده ذهنی ونام انجمن عقب مانده ذهنی آمریکا (AAMR)درسال۲۰۰۷به اصطلاح کم توان ذهنی و انجمن کم توان ذهنی ورشدی {اید}(AAIDD) تغییر کردهاست. ↑
-
- ۱٫Self ↑
-
- ۲٫Personality ↑
-
- Adler.1 ↑
-
- ۲٫Allport ↑
-
- ۳٫Rogers ↑
-
- Sullivan .4 ↑
-
- Horn 5. ↑
-
- James 6. ↑
-
- Maslow 7. ↑
-
- Asmet .1 ↑
-
- Veilly 2. ↑
-
- ۳٫ Cover-brokovaski ↑
-
- ۴٫ Kris ↑
-
- ۵٫ Garni ↑
-
- ۶٫ Cozon ↑
-
- ۱٫James ↑
-
- ۲٫Cooper Smith ↑
-
- Mide 3. ↑
-
- Girishe 1. ↑
-
- ۱٫Parvin ↑
-
- Hornai 1. ↑
-
- . Adler1
↑
- . Adler1
-
- ۱ . Graham ↑
-
- ۱٫Mental health ↑
-
- ۲٫Well- being ↑
-
- ۳٫Hershenson ↑
-
- Power.4 ↑
-
- ۱٫Smith ↑
-
- .Coping2 ↑
-
- World Heallh organization.1 ↑
-
- Nevers.2 ↑
-
- Psychas.3 ↑
-
- American Psychiatry Association.4 ↑
-
- Smith.1 ↑
-
- ۲٫Rutter ↑
-
- Kutcher.3 ↑
-
- ۱٫corsini ↑
-
- .Sulivan 2 ↑
-
- Rogers 1. ↑
-
- ۱٫Ellis ↑
-
- Skinner 1. ↑
-
- ۱٫ Strumpfer ↑
-
- ۲٫ Ryff ↑
-
- ۳٫ Keyes ↑
-
- Life-span.4 ↑
-
- Neugarten.5 ↑
-
- Maturity.1 ↑
-
- Myeris.2 ↑
-
- Diener.3 ↑
آخرین نظرات