جدول ۳-۱ )حجمجامعهآماریبرایپرسنلبیمارستانهایاستانقم ۶۶
جدول ۳-۲) محاسبهحجمنمونهآماریبرایپرسنلبیمارستانهایاستانقم ۶۹
جدول ۳-۳) ارتباطسوالاتپرسشنامهبافرضیههایتحقیق ۷۱
جدول ۳-۴ : ضریبپایایی ۷۴
جدول(۴-۱): آمارههایتوصیفیمربوطبهمتغیرجنسیت ۷۸
جدول(۴-۲): آمارههایتوصیفیمربوطبهمتغیرتحصیلات ……..۸۰
جدول(۴-۳): آمارههایتوصیفیمربوطبهمتغیرسابقهکار ۸۲
جدول(۴-۴): آمارههایتوصیفیمربوطبهسن ۸۴
جدول ۴-۵ ) جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۳ پرسشنامه ۸۶
جدول ۴-۶ )جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۴ پرسشنامه ۸۸
جدول ۴-۷ )جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۷ پرسشنامه ۹۰
جدول ۴-۸ ) جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۱۱ پرسشنامه ۹۲
جدول ۴-۹ )جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۱۹ پرسشنامه ۹۳
جدول ۴-۱۰) آزمونکلموگروفاسمیرنفیکنمونهایبراینمراتمتغیردقتتصمیمگیریمدیران……..۹۵
جدول(۴-۱۱) نتایجازمونtیکنمونهایفرضیهاول ۹۶
جدول ۴-۱۲) جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال۵ پرسشنامه ۹۸
جدول ۴-۱۳) جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۶ پرسشنامه. ۱۰۰
جدول ۴-۱۴ ) جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۸ پرسشنامه… .۱۰۱
جدول ۴-۱۵ )جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۹ پرسشنامه……………………………………..۱۰۴
جدول ۴-۱۶ )جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۱۰ پرسشنامه…………………………………….۱۰۶
جدول ۴-۱۷ ) جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۱۲ پرسشنامه ….. . .۱۰۷
جدول ۴-۱۸ ) آزمونکلموگروفاسمیرنفیکنمونهایبراینمراتکیفیتتصمیمگیریمدیران ۱۰۸
جدول(۴-۱۹)نتایجازمونtیکنمونهایفرضیهدوم…………………………………………………………………….۱۰۹
جدول ۴-۲۰ ) جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۱ پرسشنامه ۱۱۱
جدول ۴-۲۱ )جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۱۳ پرسشنامه ۱۱۲
جدول ۴-۲۲ )جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۱۴ پرسشنامه……………………………………۱۱۴
جدول ۴-۲۳ )جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۱۵ پرسشنامه ۱۱۵
جدول ۴-۲۴ )جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال۱۶ پرسشنامه ۱۱۷
جدول ۴-۲۵ )جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال۱۷ پرسشنامه ۱۱۸
جدول ۴-۲۶ )جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۱۸ پرسشنامه ۱۲۰
جدول ۴-۲۷ )آزمونکلموگروفاسمیرنفیکنمونهایبراینمراتمتغیرارائهخدماتبهتر ۱۲۱
جدول(۴-۲۸)نتایجازمونtیکنمونهایفرضیهسوم ۱۲۲
جدول ۴-۲۹ ) جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۲ پرسشنامه ۱۲۴
جدول ۴-۳۰)جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال۲۰ پرسشنامه ۱۲۶
جدول ۴-۳۱ )جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۲۱پرسشنامه ۱۲۷
جدول ۴-۳۲ )جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال۲۲ پرسشنامه ۱۲۹
جدول ۴-۳۳)جدولفراوانیپاسخهایپاسخدهندگانبهسوال ۲۳ پرسشنامه ۱۳۰
جدول ۴-۳۴)آزمونکلموگروفاسمیرنفیکنمونهایبراینمراتمتغیرتوانمندسازیمدیران ۱۳۱
جدول ۴-۳۵)جدولتوصیفیمربوطبهمتغیرتوانمندسازیمدیران ۱۳۳
جدول ۴-۳۶)نتایجآزمونعلامتزوج-نمونهای ۱۳۳
فهرست نمودارها
نمودار ۴-۱)نمودارمیلهایفراوانیجنسیتپاسخدهندگان……………………………………………..۷۸
نمودار۴-۲) نموداردایرهایدرصدفراوانیجنسیتپاسخدهندگان…………………………………………………۷۹
نمودار ۴-۳) نمودارمیلهایفراوانیتحصیلاتپاسخدهندگان………………………………………….۸۰
نمودار ۴-۴) نموداردایرهایدرصدفراوانیتحصیلاتپاسخدهندگان…………………………………………….۸۱
نمودار ۴-۵: نمودارمیلهایفراوانیسابقهکارپاسخدهندگان………………………………………………………..۸۲
نمودار ۴-۶: نموداردایرهایدرصدفراوانیسابقهکارپاسخدهندگان………………………………………………..۸۳
نمودار ۴-۷:) نمودارمیلهایفراوانیسنپاسخدهندگان …………………………………………………………..۸۴
نمودار ۴-۸)نموداردایرهایدرصدفراوانیسنپاسخدهندگان…………………………………………………………۸۵
چکیده:
اتوماسیون اداریموضوعیاستکهاخیرادرحوزهفناوریاطلاعاتموردتوجهزیادیقرارگرفتهاست. اتوماسیوناداری یکی از بهترینابزارهابرایرسیدنبه راهکارهایمفید،جهتصرفه جوییدرزمانواستفادهبهینهازامکاناتموجوددرسازمانمیباشد. دراینرابطهکاربردهاینظام اتوماسیوندربخشبهداشتودرماننیزفزونیچشمگیرییافتهوبایدتحتعنوانسیستمهایپشتیباندرتصمیمگیری،مدیریترادرنظامعرضهخدماتبهداشتیدرمانیتقویتوحمایت مینمایند. ضرورتاستفادهازاتوماسیون اداری برایتحققاهداف،کارایی،اثربخشیوکیفیتخدماتونیزرضایتمندیمراجعینضرورتیانکارناپذیربشمارمیرود. بیمارستانهابهعنوانیکیازمهمترینسازمانهایاجتماعینقشعمدهایدربهبودوضعیتبهداشتکشوروارائهخدماتبهداشتیودرمانیدارندویکیازحساسترینسازمانهامیباشندکهبرایادارهصحیحآنهابایداطلاعات اتوماسیون اداری بهشکلیصحیحگردآوریشده،وپسازپایشودستهبندیواستنتاجبهشکلمناسبیودرزمانمناسبدراختیارکلیهتصمیمگیرانبیمارستانبهخصوصمدیرانوروسایآنقرارگیرد.این تحقیق از نظر هدف تحقیقی کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات برای آزمون فرضیهها و توصیف وضعیت فعلی، تحقیقی توصیفی، پیمایشی است و با روش پیمایشی، مطالعات میدانی و کتابخانه ای انجام شده است و ابزار کار پرسشنامه بوده است و جامعه آماری این پژوهش کلیه پرسنل ۶ بیمارستان استان قم برابربا ۴۴۵ نفر استو توجه به اینکه جامعه مورد مطالعه در این تحقیق از پراکندگی یکسانی برخوردار نمیباشد، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده برای انتخاب افراد نمونه استفاده شده است. برای بررسی وضعیت پاسخهای پاسخدهندگان به سوالات پرسشنامه، بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق و درستی فرضیههای تحقیق از آزمونهای آماری مانند: آزمون کلموگروف – اسمیرنف یک نمونهای، آزمون تی یک نمونهای، آزمون زوج نمونه ای استفاده شده است و سسیتم اتوماسیون اداری بر افزایش دقت ، تصمیم گیری،ارائه خدمات بهتر به بیماران و توانمندسازی مدیران تاثیر مثبت دارد.
واژگان کلیدی: اتوماسیون اداری،کارایی ،دقت،تصمیم گیری،توانمندسازی مدیران،ارائه خدمات به بیماران
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱)مقدمه
فناوریاطلاعات،کاربردعملیدانشوعلوممختلف درزمینهیچگونگیبرقراریارتباطسازمانهاومؤسساتبامحیطخارجیخودمی باشد. همچنیننحوهیاستفادهییکسازمانازاطلاعاتموجودبرایکسبموفقیت درزمینهیتحققاهدافخوداست[۱]براساستحقیقاتانجامشده،تأثیرمثبتفناوریاطلاعاتبرکاراییبهاثبات رسیدهاستامامسألهیمهمایناستکهبهکارگیری سیستمهایرایانهایجدیدبهتنهاییموجبکاهشهزینهوافزایشبازدهیسازمان نمیشود،بلکهافرادیکهبااینسیستمهاکارمیکنندونوعاستفادهیبه جاومناسبازاینسیستمهامیتوانددرروندتوسعهوپیشرفتنقشداشتهباشد . به عبارت دیگر،میزاناثرفناوریاطلاعاتبرکاراییو بستگیبهعواملیچونمیزان تحصیلاتومهارتکارکناندراستفادهازاینسیستمها را دارد.
آخرین نظرات