- تصمیمات قیمت گذاری محصولات
امروزه هر روشی با بهره گرفتن از یک نرم افزار به کار گرفته می شود. در این راستا با توجه به متد AHP نرم افزار Expert choice طراحی شده که تمام کارهای تعریف هدف، معیارها و گزینه ها را به صورت مدل کامپیوتری انجام می دهد. همچنین امکاناتی چون آنالیز حساسیت، تصمیم گیری گروهی و استفاده از متدهای طبقه بندی و تصمیم گیری با توجه به محدودیت منابع، از مزایای این نرم افزار است. بنابراین هر جایی که نیاز به اولویت بندی تعدادی گزینه یا انتخاب یک گزینه باشد، این نرم افزار کاربرد دارد. امروزه بسیاری از شرکت های معتبر جهان مانند جنرال موتورز و فورد در موارد مدیریت ریسک، مدیریت پروژه و مدیریت منابع انسانی و شاخه های دیگر از این نرم افزار استفاده کرده اند. همچنین بسیاری از شرکت های ایرانی و محققین از روش AHP و نرم افزار مذکور در انجام یک تصمیم گیری منطقی در موارد گوناگون استفاده کرده اند.
۳-۱۳- خلاصه
در این فصل پس از ارائه مقدماتی درباره تحقیقات علمی و لزوم انجام آنها به توضیحاتی در رابطه با نوع تحقیق پیش رو پرداخته شده است. سپس روش پژوهش وجامعه آماری بیان شد. در ادامه روش گردآوری اطلاعات مرور شد و بیان گردید که محقق برای پاسخ به سؤالات تحقیق چه روشهایی را برای جمعآوری اطلاعات برگزیده است. همچنین توضیح کاملی در رابطه ابزار گردآوری اطلاعات و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق ارائه گردید. سپس به طبقه بندی مواد مورد استفاده در شرکت اسنوا اصفهان و تشریح مدل ترکیبی AHP-GP پرداخته شده است در ادامه قلمرو پژوهشی ارائه گردید و در انتها هم به معرفی نرم افزار Expert choice پرداخته شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل نتایج
۴-۱- مقدمه
در این فصل با بهره گیری از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره همچون فرایند تحلیل سلسله مراتبی و برنامه ریزی آرمانی که با روش تحقیق و نوع متغیرها سازگاری دارند، داده های جمع آوری شده، تحلیل می شوند. برای انجام این پژوهش از نرم افزارهای Expert choice و Lingo9 استفاده می گردد.
۴-۲- شناسایی معیارهای موثر بر ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان در شرکت اسنوا اصفهان
همان گونه که مشاهده شد در فصل دوم به تفصیل در مورد معیار های موثر بر ارزیابی و انتخاب تامین کننندگان بحث شد و دیدیم که اهمیت این معیارها طی سالهای گذشته به دلایل مختلف جابه جا شده است. فهرستی از معیارهای موثر بر ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان در شرکت اسنوا اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت پس از مصاحبه با مدیران وکارشناسان بخش تامین مواد اولیه ،کیفیت ، تحقیق و توسعه ،بخش بهره برداری و آزمایشگاه شرکت، پنج معیار اصلی قیمت، تحویل به موقع، انعطاف پذیری، هزینه حمل و نقل و کیفیت شناسایی شدند که معیار انعطاف پذیری به زیر معیارهای انعطاف پذیری در حجم و انعطاف پذیری در بهبود کیفیت تقسیم می شود.
به این ترتیب جواب سوال اول این پژوهش که شناسایی معیارهای موثر بر ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان در شرکت اسنوا اصفهان است بدست می آید. سوال دوم پژوهش پیرامون اولویت بندی معیارهای اتنخاب تامین کنندگان در شرکت مذکور است.
۴-۳- اولویت بندی معیارهای موثر بر ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان ماده اولیه ABS در شرکت اسنوا اصفهان با بهره گرفتن از روش AHP
برای پاسخ به سوال دوم باید از کارشناسان خواسته شود که معیارها را نسبت به یکدیگر به صورت زوجی مقایسه کنند تا با بهره گرفتن از رویکرد سلسله مراتبی نسبت به اولویت بندی معیارها اقدام شود.
دو راه برای ایجاد ماتریس های مقایسه زوجی وجود دارد که عبارتند از:
- قضاوت به اتفاق آراء
- قضاوت های شخصی
در روش اول باید اعضای گروه برای هر مقایسه زوجی به توافق برسند و در روش دوم هر یک از اعضا مقدار دلخواه خود را برای هر مقایسه در نظر می گیرد، سپس با بهره گرفتن از میانگین هندسی، قضاوت های فردی به قضاوت های گروهی تبدیل می شود. در این پژوهش رویکرد اول انتخاب شد و پس از مصاحبه با مدیران وکارشناسان تامین مواد اولیه ، کیفیت ، تحقیق و توسعه، بهره برداری، آزمایشگاه شرکت و توافق در مورد مقایسات زوجی بین معیارهای موثر بر ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان مقایسات زوجی زیر بدست آمد که در جداول ۴-۱ و ۴-۲ نتیجه حاصل نشان داده شده است.
جدول ۴-۱- ماتریس مقایسات زوجی معیارهای اصلی شرکت اسنوا اصفهان
کیفیت
هزینه حمل و نقل
انعطاف پذیری
تحویل به موقع
قیمت
معیارها
۱
۴
۲
۲
۱
قیمت
۲/۱
۲/۱
۱
۱
تحویل به موقع
۲/۱
آخرین نظرات