شکل۳-۲۳ طرح نگارۀ پله ای(آب روان)
شکل۳-۲۴ طرح نگارۀ گل لاله
شکل۳-۲۵ طرح نگارۀ گل گرد
شکل۳-۲۶ طرح نگارۀ گل گلدان
شکل۳-۲۷ طرح نگارۀ گل شاه عباسی
شکل۳-۲۸ طرح نگارۀ ول زلفک
شکل۳-۲۹ طرح نگارۀ درب دیگ
شکل۳-۳۰ طرح نگارۀ حلواقجل
شکل۳-۳۱ طرح نگارۀ لمپا
شکل۳-۳۲ طرح نگارۀ شانه میک
شکل۳-۳۳ طرح نگارۀ کریش
شکل۳-۳۴ طرح نگارۀ ترازو
شکل۳-۳۵ طرح نگارۀ لانه زنبور
شکل۳-۳۶ طرح نگارۀ قیچی
شکل۳-۳۷ طرح نگارۀ صندوقی
شکل۳-۳۸ طرح نگارۀ گل چارواز
شکل۳-۳۹ طرح نگارۀ حلواقجل
شکل۳-۴۰ طرح نگارۀ مجمه
شکل۳-۴۱ طرح نگارۀ پنجه گرگ
شکل۳-۴۲ طرح نگارۀ کلاه خان
شکل۴-۱ طرح سردوک گلی و سفالی
شکل۴-۲ طرح سفال تپه کلار و خطوط مواج و شیاری
شکل۴-۳ طرح سفال دورۀ اسلامی شهر دِلِه
شکل۴-۴ طرح سفال کلار با طرح نمد و فرش همراه با نقش مایه زیگزاگ
شکل۴-۵طرح و عکس استفاده از لچکی در زاویه نمد و فرش
شکل۴-۶ طرح سفال کلار و طرح نمد و فرش با نقش مایه درب دیگ
شکل۴-۷طرح نقش مایه قلاب زلفک در نمد، فرش، سفال
شکل۴-۸ طرح نقش مایه لوزی در سفال، نمد، فرش
شکل۴-۹ طرح نقش هندسی در سفال و نمد
شکل۴-۱۰ نقش گیاهی در سفال و قالی
شکل۴-۱۱ عکس قالی قوچان(سالانقوچی)
شکل۴-۱۲ عکس عروسک و پرنده در قالی قوچان
شکل۴-۱۳ عکس پرنده در قالی قوچان
شکل۴-۱۴ عکس قالی کرمانشاهی
شکل۴-۱۵ عکس قالی قوچان
شکل۴-۱۶ عکس قالی کلاردشت
شکل۴-۱۷ طراحی نمد کلاردشت
شکل۴-۱۸ طراحی نقش مایه های بکار رفته در نمد کلاردشت
شکل۵-۱ طرح نقش جانوری بر روی مهر و قالی
فصل اول:
مقدمه
۱-۱تعریف مسئله واهداف
بر اساس پژوهشهای باستان شناسی، منطقه تاریخی و فرهنگی کلاردشت با توجه به شرایط مساعد و ویژه زیستی، از دوران مس و سنگ مسکون بوده است. یافته های باستان شناسی در دشت میان کوهی کلاردشت نشان از توسعه همه جانبه ساکنین این منطقه به لحاظ کشاورزی، دامپروری و صنعتی دارد. بدست آمدن گونه های مختلف سفال، انواع پیکرک، سردوک و بقایای معماری مؤید این امر است که مردم این منطقه نوعی تحول درون زا را در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری باتوجه به سخاوت و غنای طبیعت تجربه کرده اند. همچنین بدست آمدن مهر استوانه ای از کاوشهای تپه کلار نشان از ارتباط تجاری این ناحیه با سایر نقاط ایران داشته است سردوکهای بدست آمده از تپه کلار یکی از نشانه های مهم در خصوص رواج و رونق صنعت ریسندگی و بافندگی در کلاردشت از دیرباز است. وابستگی صنعت نساجی به دامپروری به ویژه در دنیای باستان موجب شده است تا این دو فعالیت به صورت توآمان در منطقه رشد نماید. نشانه های استمرار این دو فعالیت را، اگرچه بسیار کمرنگ، همچنان می توان در برخی از روستاهای این منطقه مشاهده نمود. بررسی دست بافته های کلاردشت نشان از آمیختگی فراوان طرحها و نقشمایه ها با طبیعت و زیست بوم منطقه دارد. با توجه به این امر که تآثیرپذیری از طبیعت را در سفالهای بدست آمده از کلاردشت نیز شاهد هستیم، مقایسه نقوش سفالهای بدست آمده ازتپه کلار با نقوش و طرحهای فرشهایی که در گذشته و امروزه در منطقه دیده می شوند، نشان از وامگیری هنرمند از طبیعت پیرامونش برای خلق آثار سفالی و قالی دارد.
۱-۲سوالات تحقیق
پرسشهای پیش روی پژوهش حاضر عبارتند از:
۱-پیشینه صنعت ریسندگی کلاردشت به چه زمانی بر میگردد؟
۲-نقشها و طرحهای مورد استفاده در سفالهای تپه کلار کدامند؟
۳-مقایسه طرحها و نقشهای قالی کلاردشت با طرح و نقشهای سفال تپه کلار بیانگر چه موضوعی است؟
۱-۳ فرضیه ها و پیش فرض ها:
۱-بر اساس شواهد بدست آمده از تپه کلار ریسندگی و بافندگی در این منطقه از دوران مس و سنگ رواج داشته است.
تأثیر نقوش سفال کلار بر قالی کلاردشت- قسمت ۴
آخرین نظرات