گواهی (شهادت دهی ) یک گزاره ی ابلاغی از اظهار نظر (قضاوت ) است که بر اساس شواهد متقاعد کننده توسط یک شخص قانونی ذی صلاح مستقل درباره درجه انطباق اطلاعات حسابداری ابلاغ شده توسط یک سازمان با معیارهای تعیین شده از تمام جنبههای با اهمیت است .
به بیان دیگر آنچه که گزارش حسابرسی فراهم میکند یک اظهار نظر کارشناسانه درباره کیفیت اطلاعات مالی است که به وسیله آن اطلاعات اضافی برای دریافت کننده گزارشها فراهم میکند .در زمینه نقش خاص حسابرسی مستقل و مأموریت کلی بیان شده ی پاسخ گویی و کنترل آن فلینت اظهار میدارد که : مسئولیت حسابرسان عبارت است از منتقل کردن ماهیت و حدی از اطمینان دوباره و این اطلاعات آن ها میتواند درباره اطلاعاتی باشد که این افراد از قبل دارند و آن را به افرادی که دسترسی مستقیم به داده های مربوطه ندارند و دانش خاصی از فن حسابرسی ندارند منتقل کنند . این ها اطلاعاتی هستند که آن ها مایلند بایک ارزیابی از آن داشته باشند تا آن ها را قادر کند تصمیمات و اقدامات مناسب پیرامون بعضی جنبههای پاسخ گویی با پیرامون قصور برای طرفداری از استاندارد مورد انتظار اتخاذ کنند . گفتنی است که توصیه متزو شرف را بدانیم : تعهد گزارشدهی حسابرس برای فراهم آوردن اطلاعات درباره اطلاعات مندرج در صورتهای مالی حسابرسی شده از این فراتر هم می رود . حسابرسان مسئولیت ارائه منصفانه اظهار نظر حسابرسی خودشان را درباره این صورتهای مالی دارند به ویژه با توجه به حفاظت از استفاده کنندگان صورتهای مالی که قرار است روی دامنه رسیدگی با ماهیت اظهار نظر حسابرسان راهنمایی یا گمراه شوند .گزارش حسابرس با توجه به کنترلهای داخلی شرکت و نیز با توجه به کنترل اجتماعی وسیع تری از وظایف شرکت معنی دار است . پیام های ابلاغ شده توسط حسابرس به عنوان ابزار فراهم سازی اطلاعات درباره اطلاعاتی با قابلیت اثرگذاری بر تصمیمات درون سازمانی و برون سازمانی عمل میکند . حسابرسان به عنوان کنترل صریح کیفیت اطلاعاتی در جامعه به طور عام و در سطح شرکت به طور خاص عمل میکنند .
۲-۱-۱-۵ بیان هدف حسابرسی
در زمینه نیاز به حاکمیت شرکتی و پاسخ گویی مدیریتی نگرانی اولیه حسابرس عبارت است از گواهی (شهادت دهی ) درباره مربوط بودن و قابلیت اعتماد صورتهای مالی از جانب افراد و سازمانهایی که حقوق معقولی از دسترسی به آن اطلاعات دارند و انتظار می رود هنگام استفاده به وجود چنین خصلت هایی با توجه به چنین صورتهای مالی اتکا نمایند .
استدلال اصلی که از این هدف حاصل می شود این است که : ۱) حسابرس از جانب افرادی که به نحو معقول به کیفیت صورتهای مالی اتکا میکنند کار میکند و ۲) این چنین کیفیتی در دو بخش اصلی تعریف می شود اولین بخش مربوط است به اینکه آیا پیام های مالی مناسب استفاده کننده در صورتهای مالی ابلاغ میشوند ؟ و دومین بخش این است که آیا این پیام ها معتبرانه تولیدمی شوند ؟ اگر حسابرس میخواهد این هدف را رضایت مندانه تامین کند هر دو بخش را باید به نحو معقول پاسخ داد . چنین هدفی با اهدافی که از گزارش های مالی برون سازمانی کنونی انتظار می رود سازگار است . همچنین رسمیت بخشیدن خاصی به مقررات گذاری حاکم است . اما این امر به حاکمیت تعریف نشده برای گزارش کردن درباره ارائه منصفانه در آمریکا مربوط می شود .هیچ یک از این اصطلاحات صراحتا در مقررات تعریف نشده است اما به عنوان بیان حاکم کیفیت اطلاعات مالی حسابرسی شده وجود دارند . ولی پیشنهاد این است که اطلاعاتی که از نظر حسابرس شرکت مربوط و قابل اتکا است باید تا حد بسیار زیاد و نه تماما کیفیت مقرراتی تعریف نشده حاکم را تامین کند .
۲-۱-۱-۶ معیارهای کیفیت اطلاعات و حسابرسی
تعیین اینکه آیا صورتهای مالی شرکت با استانداردهای تصریح شده ی کیفیت مطابقت دارد یا نه حاکی از آن است که مکانیزمی وجود دارد که این استانداردها را عملیاتی میکند و حاکی از آن است که وظیفه حسابرس شرکت گزارش کردن درباره یکنواختی با رعایت گزارشدهی با معیارهای عملیاتی ذکر شده است . این هدف صراحتا در استانداردهای حسابرسی خاص بازشناسی شده است . برای مثال الزام آمریکا برای حسابرس مبنی بر گزارش درباره مطابقت با اصول پذیرفته حسابداری و استاندارد انگلیس که حسابرس را ملزم میکند که درباره مناسبت یکنواختی و افشای رویه های حسابداری قانع شود . این موضوع بدین معنا است که یک عامل مهم در انجام وظیفه حسابرسی مشخص کردن آنچه که معیار تلقی می شود ( مانند اصول پذیرفته شده حسابداری و رویه های مناسب ) میباشد . در این مورد توسط رهنمود های حرفه ای به شکل استاندارد های خاص حسابرسی که که این گونه واژه تعریف عملیاتی یا تفسیر می شود به حسابرس یاری میرسد . گفتنی که در کشور ما این معیار استانداردهای حسابداری میباشد و استانداردهای حسابرسی در واقع رهنمودهایی هستند که به کمک آن ها می توان اطلاعات گزارش شده را با این معیار مطابقت داد و سپس نسبت به اظهار نظر اقدام نمود .
۲-۱-۱-۶ نقش روانشناسی رسیدگی و حسابرسی
آخرین نظرات