انواع نمایه سازی موتورهای جستجو
نمایه سازی وب میتواند از طریق روشها و ابزارهای اتوماتیک یا به وسیله نیروی انسانی انجام بگیرد. در نمایه سازی از نوع دوم اشخاص حقیقی منابع را شناسایی و جمع اوری مینمایند، سپس آن ها را بازبینی، سازماندهی و طبقه بندی میکنند. موتورهای جستجویی مانند گوگل توسط یک روبات خزنده وب[۳۷] شاخص گذاری شدهاند. نرم افزار خزنده وب ابزاری است که در لابه لای شبکه جهانی وب میخزد و سایتهای جدید را مورد جستجو قرار میدهد؛ چنانچه وبسایت جدیدی یافت شد آدرس آن به پایگاه داده اضافه میگردد.
فهرست موتور جستجوی گوگل شامل بیش از یک بیلیون یوآرال[۳۸] میباشد. قلب این موتور نرم افزار رتبه صفحه[۳۹] است، رتبه صفحه با بهره گرفتن از ساختار لینک معتبر بر روی خاصیت دموکراتیک منحصر به فرد تکیه میکند. گوگل لینکها را از صفحه الف تا ب چک میکند و از آراهای مختلف دریافت شده برای این رتبه بندی استفاده میکند. صفحات با کیفیت بالا رتبه صفحه بالاتری دریافت میکنند که گوگل بعد از هر جستجو به خاطر میسپارد. گوگل از ترکیب رتبه صفحه و روشهای پیشرفته جور کردن متن برای یافتن صفحات با اهمیت و در عین حال مربوط به متن جستجو شده استفاده میکند. همچنین از تعداد تکرار کلمات متن جستجو شده پا فراتر نهاده و برای تشخیص اینکه این صفحه با کلمات مورد جستجو هماهنگی دارد، تمام وجوه محتوای صفحه و صفحات متصل شده به آن را بررسی میکند.
موتورهای جستجوی هات بات[۴۰]، آلتاویستا[۴۱] و اکسایت[۴۲] برای تفسیر پایگاه داده خود از ترکیب ماشین و انسان استفاده میکنند، در صورتی که موتور جستجوی یاهو توسط انسان ترجمه میشود. کاربران آدرس یوآرال وبسایتهای خود را برای موتور جستجو ارسال میکنند، سپس سایت مربوطه مورد بازبینی قرار میگیرد و یک انسان سایت را طبقه بندی میکند و در مورد عبارات جستجوی مربوطه تصمیم گیری میکند. در موتور جستجوی یاهو ابزارهای نمایه سازی چشمشها و بازوهای انسان جهت تصمیم گیری اینکه کدام کلید واژه ها و اقلام مناسب هستند و سپس نمایه سازی صحیح مطرح است.
این در حالی است که بسیاری از سایتهای وب، از روش «نمایه انتهای کتاب در وب» برنامهای برای جستجوی سایت خود طراحی کردهاند. این برنامه ها همچون جستجو در فایلهای تمام متن میتواند در نتایج جستجوی خود دارای مدارک نامرتبط و در اصطلاح همراه با ریزش کاذب باشد.اگر در چنین سایتهایی نمایهای شبیه آنچه در انتهای کتابها دیده میشود به وجود آید، مراجعه کننده میتواند به سرعت و با بهره گرفتن از لیست به مدخل مورد نظر خود وارد شود و با سرعت بالا و از دست دادن زمان کمتری به مدارک مورد نیاز خود وحتی به مدارک مرتبط با آن نیز دسترسی یابد (کمیجانی).
سئو[۴۳] چیست؟
معنای لغوی سئو بهینه سازی موتور جستجو میباشد، یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب هستند. بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ همچون گوگل بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از انجا ناشی میشود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند( در ایران اکثریت مردم با گوگل سر و کار دارند). به عنوان مثال در گوگل، اکثر مردم فقط به صفحه اول نتایج جستجو نگاه میکنند. بنابرین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو مخصوصا گوگل، این مسئله الزامی است که سایت شما درصفحه ی اول نتایج جستجوقرار گیرد.
علم بهینه سازی موتور جستجودر مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحه مناسب، تگ ها و متا تگ ها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلاً محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه میکند.
موتورهای جستجو ازجمله گوگل صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و فهرست بندی میکنند.
متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمیکنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو ازجمله گوگل امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد. یکی از کارهایی که متخصصان بیهنه سازی موتورهای جستجو انجام میدهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است. بنابرین آن ها میتوانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه سازی کنند. به علاوه آن ها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی مختلف خود را تابع این موتورها قرار میدهند.
هنگامی که شما یک طراح برای طراحی سایت تجاریتان انتخاب میکنید، شما باید از این طراح درباره یبهینه سازی موتورهای جستجوسوال کنید و باید از او بخواهید بر طبقاصول بهینه سازی برای موتورهای جستجوساخت صفحات وب سایت شما را شروع کند. در صورتی که این کار طولانیتر از طراحیهایی که شما بیش از این داشتهاید، نیست. این کار خیلی آسانتر و معقولتر است که شما در همان بار اول که سایتتان بر روی وب قرار میگیرد، شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو
شود (شبکه فناوری اطلاعات سیگنال دیزاین، ۱۳۹۰).
اهمیت سئو در چیست ؟
-
- برتر بودن در نتایج جستجو ، بازدیدکنندگان ( مشتری ) زیادی را به دیدار از وب سایت شما دعوت میکند .
-
- قریب به اتفاق کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده میکنند .
-
- بیشترین در صد معاملات آنلاین به وسیله موتورهای جستجو آغاز میشود .
- میلیونها وب سایت بر سر درآمد بیشتر با یکدیگر رقابت میکنند ؛ پس : هر وب سایتی که به سوی تجـارت حرکت میکند ، باید لینکهای نخست موتورهای جستجو را به خود اختصاص دهد (شبکه فناوری اطلاعات سیگنال دیزاین، ۱۳۹۰) .
بهینه سازی سایت
پیاده سازی یک استراتژی مؤثر و بلند مدت ارتقا سایت در موتورهای جستجوگر بدون توجه به خود سایت اصولا غیر ممکن است. لذا پی ریزی یک بنای مستحکم در خود سایت ضروری میکند.
سئو پروسه طراحی، نوشتن متون، کد کردن و برنامه نویسی کل وب سایت با هدف بالا بردن شانس دستیابی به رتبههای بالا در نتایج جستجو است. در واقع بهینه سازی وسیلهای برای کمک به مخاطبان بالقوه سایتتان است که وب سایت شما را بیابند.
پیاده سازی یک استراتژی بلندمدت ارتقا سایت نیاز به این دارد که سه مؤلفه اصلی زیر در هر صفحه سایتتان وجود داشته باشد:
• مؤلفه متن
• مؤلفه لینک
• مؤلفه محبوبیت
تمام موتورهای جستجوگر مهم از این سه مؤلفه در الگوریتم رتبه بندی خود بهره میگیرند. حالت ایده آل اینگونه خواهد بود که هر سه مؤلفه را تا بالاترین جایگاه ممکن بهینه سازی نماییم. این حالت در شکل زیر نمایش داده شده است.
اما در عمل تعداد کمی از صفحات میتوانند به این حالت دست یابند. به طور کلی سایتها میتوانند در یکی از حالات زیر دارای رتبههای مناسبی باشند:
-
- سایتهای دارای بالاترین حد بهینه سازی در هر سه مؤلفه اشاره شده.
-
- سایتهای دارای مؤلفه های محبوبیت و متن بالا اما مؤلفه لینک متوسط.
آخرین نظرات