به عنوان نتیجه گیری از مطالب ذکر شده، در این بخش به مقایسه نتایج حاصل از تحقیق با نتایج تحقیقات مشابه در بحث فناوری اطلاعات و همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات سازمان پرداخته می شود.
یافته های پژوهش انجام شده توسط علیپور پیجانی،اکبری (۱۳۸۵) نشان داد که سازمان ها به تدوین و پیاده سازی استراتژی های فناوری اطلاعات کمترین توجه را دارند. یافته های پژوهش حاضر نتایج تحقیقات ایشان را تأیید کرده و بر اهمیت نقش استراتژی های فناوری لطلاعات در دستیابی به همسویی استراتژیک تأکید میکند.
نتایج تحقیق نشان میدهد که تناسب بین استراتژی های سازمان و زیر ساخت های سازمان و زیر ساخت های فناوری اطلاعات و استراتژی های فناوری اطلاعات عامل بسیار مهمی در دستیابی به همسویی میباشد و میتواند برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد کند. پژوهش انجام شده توسط تقوا ، حاجی زاده (۱۳۸۸) نیز اهمیت این عامل را تأیید میکند.
نتایج تحقیق نشان میدهد که ضعف واحد اتوماسیون (واحد فناوری اطلاعات) در سازمان یکی از دلایل شکست سازمان ها در دستیابی به همسویی میباشد. پژوهش انجام شده توسط اعرابی ، حقیقت ثابت(۱۳۸۷) نیز نقش این عامل در عدم دستیلبی به همسویی را تأیید میکند.
یافته های پژوهش انجام شده توسط لیدا چن،(۲۰۱۰) و جرفی،(۲۰۱۱) نشان داد که بین استراتژی و زیر ساخت های سازمان و استراتژی ها و زیر ساخت های فناوری اطلاعات رابطه تنگاتنگی وجود دارد که پی بردن به آن میتواند سازمان را در مسیر دستیابی به همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات موفق سازد. یافته های پژوهش حاضر نتایج تحقیقات ایشان را تأیید می کندو برای بررسی همسویی تمامی این روابط را در نظر میگیرد.
۵ – ۴ – ارائه پیشنهادات کاربردی
در نهایت بعد از تعیین دیدگاه جاری همسویی در بانک ملی استان سمنان به عنوان آخرین مرحله باید این دیدگاه ، نتایج ضمنی و مدیریتی آن ، جایگاه آن و همچنین افق های آینده در قالب پیشنهادات و راهکارهای کاربردی در اختیار مدیران و مجموعه بانک ملی استان سمنان قرار گیرد تا این سازمان در مسیر دستیابی به همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات با سازمان به موفقیت دست یابد . مبانی همسویی ،تحلیل چرخه ای همسویی و دیدگاه جاری در فصل دوم به طور کامل تشریح شد . حال سوال مهم در این فرایند چگونگی تقویت ناحیه استراتژی فناوری اطلاعات توسط زیر ساخت فناوری اطلاعات و افزایش تناسب استراتژیک بین این دو میباشد در همین راستا چگونگی اثر گذاری هر یک از المان های این دوناحیه بررسی شد .نتیجه این بررسی در جدول(۵-۱) آمده است.
جدول ۵ -۱ : بررس راهکار های تاثیر ناحیه زیرساخت فناوری اطلاعات بر استراتژی فناوری اطلاعات
زیر ساخت فناوری اطلاعات
فرایند ها
راهبری ساختار
مهارتها
دامنه
استراتژی فناوری اطلاعات
تسریع فرایندها
بهینه سازی فرایند ها
مدیریت صحیح ارتباطات
گسترش ارتباطات
برگزاری آموزشهای لازم
تقویت کمی نیروی انسانی
گسترش دامنه
حفظ دامنه
حفظ دامنه
گسترش دامنه
حفظ دامنه
گسترش دامنه
راهبری
شفاف سازی فرایند ها
تعریف فرایند های لازم و جدید
شفاف سازی ارتباطات
مدیریت نیروی انسانی
تقویت کار های گروهی
راهبری منسجم
ایجاد ارتباطات جدید
راهبری منسجم
تسهیل راهبری
تسهیل راهبری
مزیت های سیستمی
بالا بردن قابلیت اطمینان
تسریع فرایند ها
بهینه سازی فرایند ها
ایجاد ارتباطات پایدار
ایجاد ارتباطات قدرت مند
مدیریت نیروی انسانی
تقویت توانایی فنی نیروها
تقویت توانایی مدیریت نیروها
تقویت مزیت سیستمی
تقویت مزیت سیستمی
تقویت مزیت سیستمی
پیشنهادات و راهکارهای که که در جدول (۵-۱) ذکر شده به طور کلی شامل :
فرآیندها بر توسعه شیوه های کاری فناوری اطلاعات خاص و بر چگونگی پیشروی آن ها تمرکز دارد. لذا در بانک ملی، تعریف درست ، بهینه سازی، شفاف سازی و تسریع فرایند ها سبب حفظ و گسترش دامنه ،راهبری منسجم و تقویت مزیت سیستمی و درنهایت بهبود ناحیه ی استراتژیهای فناوری اطلاعات گردد.
ساختار فناوری اطلاعات متشکل از سخت افزار ، نرم افزار ، اطلاعات ، برنامه های کاربردی و برنامه های زیر ساختی ارتباطی است که سازمان در دستیابی به استراتژی های تجاری و فناوری اطلاعات از آن استفاده میکند. لذا مدیریت صحیح،گسترش وشفاف سازی ارتباطات و همچنین ایجاد ارتباطات پایدار و قدرتمند سبب حفظ و گسترش دامنه،انسجام راهبری و تقویت مزیت سیستمی و درنهایت بهبود ناحیه ی استراتژیهای فناوری اطلاعات گردد.
مهارت های فناوری اطلاعات ، تجربه ، صلاحیت و ارزش های کارمندان فناوری اطلاعات را بیان میکند. لذا برگزاری دوره های آموزشی، مدیریت نیروی انسانی، تقویت کار های گروهی، تقویت توانای فنی نیروها و تقویت توان مدیریت آن ها باعث بهبود ناحیه ی استراتژیهای فناوری اطلاعات و تناسب استراتژیک دو ناحیه با یک دیگر گردد.
علاوه بر موارد گفته شده در بالا و جدول (۵-۱) و با توجه به مدل پژوهش و تحلیل چرخه ای مدل برای تقویت و حفظ همسویی پیشنهادات کاربردی دیگری را می توان ذکر کرد که شامل :
تدوین هرچه سریع تر سند برنامه ریزی فناوری اطلاعات ،در صورت تدوین قسمت های سند ، پیگیری و اجرایی شدن قسمت های تدوین شده سند.
حمایت مداوم مستمر مدیریت ارشد سازمان از فناوری اطلاعات و برنامه ریزی فناوری اطلاعات و سایر مباحث مرتبط با آن که یکی از راهکار های بسیار مهم میباشد.
تمرکز بیشتر بر نیاز های کاربر و واحد های سازمان تا پیشرفت های فناوری اطلاعات .
تدوین و تغییر نظام تعریف پروژه ها و استراتژی های فناوری اطلاعات در سازمان توجه به همسو بودن آن ها با اهداف و استراتژی های کلان بانک ملی .
ایفای نقش مؤثر و کارآمد مدیر فناوری اطلاعات در اجرا و پیاده سازی پروژه ها ی فناوری اطلاعات در سازمان.
تقویت فرهنگ فناوری اطلاعات در سازمان و معیار های وابسته به آن.
آموزش کارکنان جهت آشنا کردن آن ها با مبحث فناوری اطلاعات، استراتژیهای فناوری اطلاعات وتبیین جایگاه و نقش آن در سازمان ومحیط رقابتی.که این عامل میتواند نقش مهمی در دستیابی به همسویی استراتژیک ایفا کند.
استفاده خوب و مناسب از توانمندی های ناحیه ی زیرساخت فناوری اطلاعات برای بهبود و تقویت ناحیه استراتژی های فناوری اطلاعات و در ادامه استراتژی های سازمان.
۵-۵- محدودیتهای تحقیق:
این تحقیق علیرغم تلاشهایی که برای آن انجام گرفته با محدودیتهایی مواجه بوده است:
۱٫ عدم همکاری برخی از مدیران و کارکنان جهت پاسخگویی به پرسشنامهها و حتی عدم عودت پرسشنامهها به محقق.
۲٫ عدم گسترش فرهنگ تحقیق در سازمان های دولتی و عدم اعتقاد مدیران به اهمیت و ضرورت این تحقیقات و سختگیری بیش از اندازه و بی مورد نسبت به اجرای آن ها.
آخرین نظرات