فصل اول- کلیات
۱-۱٫ مقدمه
۲-۱٫ بیان مسئله
۳-۱٫ اهمیت و ضرورت پژوهش
۴-۱٫ اهداف پژوهش
۵-۱٫ پرسش های پژوهش
۶-۱٫ فرضیهها
۷-۱٫ تعریف واژه ها و متغیرهای تحقیق
مقدمه
یکی از وظایف مهم مدیریت، تصمیم گیری است و همین لفظ تصمیم گیری، یک عنوان کلی بوده که شامل گستره بسیاری از وظایف مدیران میباشد و از برنامه ریزی و سازماندهی گرفته تا هدایت و کنترل و سرانجام ارزشیابی را در بر میگیرد و البته باید توجه داشت که محتوای وظایف و عملکرد مدیریتی در سطوح مختلف سازمانی نیز مختلف میباشد یعنی با توجه به اینکه مدیریت در چه سطحی (ارشد، میانی، اجرائی) صورت میگیرد، محتوای گوناگونی برای آن ها شامل می شود (کومار[۱]، ۱۳۷۴).
در عرصه سازمانها نیز فناوری اطلاعات باعث به وجود آمدن تحولات عظیمی شده است و همه وجوه سازمانی و وظایف و کارکردهای مدیریتی را تحت تأثیرخود قرار داده است، به طوری که امروزه بسیاری از وظایف سازمانی و مدیریتی با بهره گرفتن از تکنولوژی رایانه ای انجام میگیرد (فتح الهی، ۱۳۸۴).
یکی از وجوه بارز زندگی کنونی، پیشرفتی میباشد که در عرصه تکنولوژی و فناوری اطلاعات صورت گرفته است که تأثیر بسیار شگرفی بر زندگی بشر در قرن بیست و یکم از خود بر جای گذارده است به طوری که در قرن بیست و یکم چاره ای جز تعامل با چنین تکنولوژی پیچیده ای وجود ندارد (آنسف و مک دانل[۲]،۱۳۸۰). دیگر ویژگی بارز عصر حاضر، تغییر و تحول سریع در ابعاد گوناگون جوامع میباشد. این تغییرات از زمان رنسانس تا قرن حاضر در تمامی زمینه ها نمود علمی یافته و با توجه به پیشرفت های موجود در زمینه میکرو الکترونیک، جنبه انقلابی پیدا کردهاست و در این میان تکنولوژی اطلاعات، موتور تغییرات جاری به شمار می رود (کتابی، ۱۳۸۴).
اولین تغییرات از زمان دستگاه تایپِ نسبتاً گران قیمت گوتنبرگ[۳] در قرن ۱۶ شروع شده و با ابداعات و نوآوری های حاصله در محاسبه های مکانیکی در قرن ۱۷ توسط پاسکال[۴] توسعه یافت. در قرن ۱۸ میلادی جاکارت[۵] و در قرن ۱۹ بابیج[۶]، کارت پانچ را به همراه برنامه ریزی خودکار پی ریزی نمودند. اختراع تلگراف توسط مورس[۷] و تلفن توسط گراهام بل[۸]، نیز از اولین گام های لازم جهت کاهش محدودیت های جغرافیایی در نقل و انتقال اطلاعات به شمار میروند.
سیستم کارت پانچ هولریس[۹]، برای اولین بار در سال ۱۸۹۰ در سرشماری ایالات متحده آمریکا به کار گرفته شد و زمینه پردازش داده ها در مقیاس وسیع را فراهم نمود و با توسعه تکنولوژی الکترومکانیکی جهت محاسبه های اتومکانیک توسط آیکن[۱۰] در دهه ۱۹۴۰ در دانشگاه پنسیلوانیای[۱۱] آمریکا، سرعت و حجم اطلاعات افزایش چشم گیری یافت و قابلیت دستکاری داده ها و اطلاعات نیز فراهم آمد (آنسف و مک دانل[۱۲]،۱۳۸۰).
سیستم مدیریت اطلاعات (MIS)[13] در دهه ۱۹۶۰ نسبتاً ناشناخته بود. در اوایل ۱۹۷۰ بنیان آن شکل گرفت و در سال ۱۹۸۰ اطلاعات اندکی درباره MIS وجود داشت. تکنولوژی در این زمینه در سطح بسیار پائین قرار داشت. امروزه سیستم مدیریت اطلاعات با گذر از مراحل مختلف تغییرات تکنولوژی، تکیه گاه اصلی بخش های مختلف توسعه جوامع، صنعت و تجارت محسوب می شود، به طوری که اطلاعات ضروری و به هنگام را برای تسهیل فرایند تصمیم گیری مدیران در سازمان ها فراهم میسازد (انواری و رستمی، ۱۳۷۵).
با حضور رایانه ها و نفوذ آن ها به درون سازمان ها در قرن بیستم، سیستمی بنام “سیستم مدیریت اطلاعات” برای مدیران طراحی شد، که اطلاعات درون سازمانی را معمولاً در قالب گزارش های منظم دوره ای و یا موردی به مدیران ارائه می کرد (واتسون[۱۴]، ۱۳۸۵).
مدیران سازمان های بزرگ و پیشرفته با وظایف گسترده و پیچیده مانند بانک ها، شرکت های بیمه، مؤسسات صنعتی بزرگ، آموزش و پژوهش و دانشگاه ها و امثال آن ها با داشتن مرکزی اعم از مکانیزه و غیر مکانیزه در آن سازمان ها، جهت جمع آوری اطلاعات و منعکس کردن آخرین تغییرات مربوطه در آن ها، از آخرین اخبار و تحولات در سازمان خود مطلع می شدند (انواری و رستمی، ۱۳۷۵). چنین مرکز یا مغز اطلاعاتی[۱۵]، مدیران کلیه واحدها را در جریان آخرین اطلاعات و اخبار در سازمان ها میگذارد، به بیان ساده چشم و گوش اداره کنندگان، تصمیم گیرندگان، متخصصان و کارشناسان در آن سازمان به شمار می رود و به آن ها در فکر کردن و تصمیم گرفتن کمک میکند و امور برنامه ریزی و کنترل کلاً از طریق اطلاعات کسب شده از این واحد انجام می شود و به طور خلاصه، منبع کسب اطلاعات برای کلیه واحد های سازمان است (کاظمی، ۱۳۷۶).
بیان مسئله
امروزه اهمیت اطلاعات به عنوان منبع مهم تاکتیکی و استراتژیک در سازمان ها مطرح بوده و به عنوان یک منبع عمده برای ارزش افزوده احتمالی و تصمیمات راهبردی مدیریت، شناخته شده است. نقش داده ها و اطلاعات در مدیریت سازمانها، نقش حیاتی و اساسی است لذا هر چه فضای اطلاعات یک سازمان دقیق تر و منسجم تر باشد، سازمان بهتر میتواند بر مدیریت اجزای خود احاطه داشته باشد (انواری و رستمی، ۱۳۷۵).
امروزه از سیستم مدیریت اطلاعات در سازمانهای مختلف در جهت کارآمدتر شدن فرآیندهای درون سازمانی و نهایتاًً ارائه محصولات بهتر استفاده میگردد (مک لوید[۱۶]، ۱۳۷۸).
به کارگیری سیستم مدیریت اطلاعات در سازمان ها تا حد بسیار زیادی میتواند در بالا بردن دقت و سرعت انجام امور و هم چنین افزایش بهره وری کارها و تخصصی شدن اطلاعات بخش های مختلف یک سازمان یاری رسان باشد و در حقیقت از تراکم اطلاعاتی در بخش های مختلف یک سازمان بکاهد (علی الخصوص سازمانی با وسعت آموزش و پرورش که با حجم انبوهی از اطلاعات کارکنان و دانش آموزانِ خود مواجه میباشد) و این امر نه فقط در یک بخش از سازمان بلکه در ابعاد مختلف (مدیریت ارشد، مدیریت میانی، مدیریت عملیاتی یا اجرایی) میتواند تأثیر بسزایی داشته باشد (کومار[۱۷]، ۱۳۷۴).
در کشورمان نیز برخی سازمان ها با توجه به جدید بودن مفهوم این سیستم، مبادرت به استفاده از آن کرده یا حداقل مطالعاتی در خصوص امکان استفاده از آن را فراهم نموده اند. اطلاعات، همیشه در محیط های آموزشی به عنوان یک مزیت رقابتی، مطرح بوده و علاوه بر مزایای کوتاه و بلند مدت برای مدارس؛ مزایای استراتژیک نیز برای مناطق و سازمان های آموزش و پرورش در پی خواهد داشت.
سازمانی با گستردگی آموزش وپرورش با انبوه عظیمی از حجم اطلاعات در حوزه های زیر مجموعه خود روبروست؛ از جمله این اطلاعات، اطلاعات مربوط به وضعیت تحصیلی دانش آموزان میباشد که با توجه به تعداد زیاد دانش آموزان در کشورمان با حجم وسیعی از داده و اطلاعات روبرو هستیم.
از آنجا که یکی از اهداف اصلی آموزش و پرورش بهبود جریان دانش در هر جامعه ای میباشد لازم است از این دادها در هر منطقه از آموزش وپرورش به نحو صحیح و در جهت اعمال مدیریت کارآمدتر و سریع تر استفاده نمود.
آخرین نظرات