۴-۱- مقدمه
تجزیه و تحلیل دادهها فرایندی چند مرحله ای است که طی آن دادههایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمعآوری در جامعه آماری فراهم آمدهاند، خلاصه، کدبندی و دسته بندی و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباط بین این دادهها به منظور پاسخ به سئوالات فراهم آید. در واقع تحلیل اطلاعات شامل سه عملیات اصلی می باشد: ابتدا شرح و آمادهسازی داده های لازم برای پاسخ به سئوالات، سپس تجزیه و تحلیل داده ها و در نهایت پاسخ به سئوالات تحقیق با توجه به نتایح حاصل در بخش تجزیه و تحلیل داده ها.
همانطور که در فصلهای قبلی مطرح گردید این پژوهش به دنبال نقش عوامل مرتبط با توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری در استان مازندران میباشد.
لازم به ذکر است، که با توجه به مرور مبانی نظری تحقیق و مطالعات مشابه پیشین و مصاحبه با صاحب نظران، عوامل اصلی و مؤلفه های مرتبط بر توسعه کارآفرینی گردشگری شناسایی گردید و در ادامه جهت پاسخگویی به سئوالات تحقیق، در فصل سوم پرسشنامه طراحی و پس از بررسی پایایی و روایی آن در بین نمونه آماری توزیع گردید. پس از جمع آوری پرسشنامه های توزیع شده در این فصل اقدام به تجزیه و تحلیل داده ها گردید. در این فصل در ابتدا شناختی از وضعیت و ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخدهندگان ارائه میگردد سپس به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته می شود و پاسخ سئوال اول با بهره گرفتن از نتایج آزمون جدول فریدمن با بهره گرفتن از آمار استنباطی سپس پاسخ سئوال دوم با بهره گرفتن از آمار توصیفی و در ادامه جهت بررسی پاسخگویان در خصوص ارتباط عوامل و مؤلفه های شناسایی شده بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری از آزمون t تک نمونه ای استفاده میگردد و در نهایت جهت پاسخ به سئوال سوم رتبه بندی عوامل مرتبط بر توسعه کارآفرینی گردشگری از آزمون فریدمن بهره برده شد. لازم به ذکر است که کلیه تجزیه وتحلیلهای انجام شده در این بخش توسط نرم افزار Excell و Spss 19 انجام میگردد.
۴-۲-تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۲-۱- تشریح ویژگی آمار توصیفی پاسخگویان به پرسشنامه
به منظور تحلیل اطلاعات جمعآوری شده لازم است قبل از هر تحلیلی در خصوص جامعه آماری پژوهش حاضر و مشخصات ویژگیهای آنها اطلاعاتی را ارائه داد. نمونه آماری مورد مطالعه با توجه به اینکه تعداد جامعه آماری تحقیق یعنی مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره تعاونی های گردشگری استان مازنداران ۱۱۸ نفر بوده اند که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده اند. تعداد پرسشنامه هایی که بطور صحیح پاسخ داده شده ۱۰۳ نمونه بوده است. بنابراین نرخ پاسخگویی برای این پژوهش ۸۸% است.
در نمودار ۴-۱ درصد پاسخدهندگان به تفکیک جنسیت (زن و مرد) مشخص شده است. همانظور که در این نمودار مشاهده می نماییم جنسیت ۶۰% از پاسخ دهندگان (۶۲ نفر ) مرد و مابقی یعنی ۴۰ درصد (۴۱ نفر) زن بودند.
نمودار ۴-۱- توزیع جنسیت پاسخ دهندگان (نمونه آماری)
در نمودار ۴-۲ پاسخ دهندگان از لحاظ سن به چهار دسته کمتر از ۳۰ سال، بین ۳۰ تا ۴۰ سال، ۴۰ تا ۵۰ سال و بالای ۵۰ سال تقسیم شده اند. مطابق این نمودار اکثریت پاسخ دهندگان در رده سنی ۴۰ تا ۵۰ سال و بالای پنجاه سال قرار گرفته بودند (هر رده ۳۱ نفر)، بعد از آن در رده سنی ۳۰ تا ۴۰ و کمتر از ۳۰ سال سال قرار دارند (در مجموع ۴۱ نفر) .
نمودار ۴-۲: توزیع سنی پاسخ دهندگان (نمونه آماری)
در نمودار ۴-۳ ملاک عمل مدرک تحصیلی بوده و اینکه پاسخ دهندگان دارای چه مدرک تحصیلی بوده اند، مطابق این تحقیق اکثریت نمونه آماری دارای تحصیلات کارشناسی (۶۲ نفر) و بعد از آن به ترتیب دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم (۲۱ نفر) و فوق لیسانس و بالاتر (۱۰ نفر) و تا دیپلم (۱۰ نفر) بودند.
نمودار۴-۳- توزیع تحصیلی پاسخ دهندگان (نمونه آماری)
در نمودار ۴-۴ ملاک میزان تجربه کاری پاسخ دهندگان میباشد که به چهار دسته کمتر از ۵ سال، بین ۵ تا ۱۰ سال، بین ۱۰ تا ۲۰ سال و بالاتر از ۲۰ سال تقسیم شده اند. مطابق نمودار ۴-۵ میزان تجربه کاری پاسخ دهندگان به ترتیب بین ۵ تا ۱۰ سال (۵۲ نفر)، بین ۱۰ تا ۲۰ سال (۲۰ نفر)، بالای ۲۰ سال (۲۰ نفر) و کمتر از ۵ سال (۱۱ نفر) می باشد.
نمودار۴-۴- توزیع تجربه کار پاسخ دهندگان (نمونه آماری)
۴-۲-۲- نتایج آزمون فریدمن برای پاسخ به سئوال اول تحقیق وضعیت مؤلفه های مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونی های گردشگری با بهره گرفتن از آمار استنباطی
برای پاسخ به سئوال اول تحقیق وضعیت مؤلفه های مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونی های گردشگری ۴۱ مؤلفه شناسایی شده با بهره گرفتن از نتایج جدول آزمون فریدمن بر اساس اولویت گردآوری شده اند.(لازم به توضیح می باشد که شماره سئوال در ابتدای هر مؤلفه مربوط به سئوالات ۱ تا ۴۱ پرسشنامه می باشد).
مطابق نتایج جدول Test Stastistica آزمون فریدمن برای داده های مؤلفه های مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری، مقدار آماره مربع کی را با ۴۰ درجه آزادی ۹۵۱/۱۷۹۵ می باشد که آزمون در سطح (P-value) کمتر از ۰۵/۰ (با مقدار صفر) می باشد که نشان از رد شدن فرض یعنی یکسان بودن میانگین رتبهها در بین گروه ها دارد.
جدول ۴-۱- نتایج آزمون فریدمن پرسشنامه
Test Statisticsa | |
N | ۱۰۳ |
Chi-Square | ۹۵۱/۱۷۹۵ |
df | ۴۰ |
Asymp. Sig. | ۰۰۰/۰ |
با توجه به خروجی های جدول ۴-۱ نتیجه نهایی اینکه مؤلفه های مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری از نظر پاسخگویان از اولویت متفاوتی به شرح جدول ۴-۲ برخوردار می باشند:
جدول ۴-۲- نتایج جدول آزمون فریدمن
شماره سئوال | شرح مؤلفه مرتبط | Mean Rank |
آخرین نظرات