۲۰۱۲
Elvin Bastian , Munawar Muchlish
عدم قطعیت محیط ، استراتژی بازرگانی ، نظام اندازه گیره عملکرد و عملکرد شرکت
نتایج نشان داد که رابطه بین عدم قطعیت محیط ،استراتژی کسب و کار و عملکرد غیرمالی شرکت به طور قابل توجه ای مثبت می باشد.
۲۰۱۲
Martin Arts , Christian Homburg , Thomas Rajab
طراحی سیستم اندازه گیری عملکرد و تصمیم گیری استراتژیک کاربردی با توجه به نقش ویژگی های اندازه گیری عملکرد
رابطه مثبتی بین استفاده از نظام اندازه گیری عملکرد برای تسهیل در تصمیم گیری و کاربردی شدن تصمیمات استراتژیک وجود دارد.
۲-۴) خلاصه فصل
در این فصل ابتدا به مبانی نظری تحقیق در مورد نظام اندازه گیری عملکرد و ابعاد آن پرداخته شد. سپس در بخش دوم موضوع کاربرد تصمیمات استراتژیک بیان شد و در قسمت پایانی این فصل به تحقیق های داخلی و خارجی انجام گرفته در مورد موضوع تحقیق پرداخته شد.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱ ) مقدمه
تحقیق علمی ، پیگیری یک روش گام به گام ، منطقی، منظم و دقیق برای شناسایی مشکلات، گردآوری داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها و استنتاج های معتبر از آن هاست و نتیجه ی نهایی این فرایند کشف واقعیات جدیدی است که کمک می کند تا مشکلات موجود حل شوند(سکاران،۱۳۸۵، ص۱۴). تحقیق عبارت است از بررسی نظام یافته، کنترل شده، تجربی و انتقادی در مورد پدیده ها که روابط احتمالی بین این پدیده ها به وسیله نظریه و فرضیه هدایت می شوند(خاکی،۱۳۸۷،ص۸۸).برای نشان دادن مراحل تحقیق علمی، در این فصل ابتدا فرایند اجرای تحقیق شامل روش تحقیق، جامعه آماری، روش نمونه گیری، حجم نمونه برآوردی ، روش گردآوری اطلاعات و ابزار اندازه گیری اطلاعات توصیف گردیده و در ادامه با اطلاعات به دست آمده مورد آزمون قرار خواهد گرفت و در پایان نیز روش کار و تکنیک های مورد استفاده در تحقیق بیان خواهد شد.
۳-۲ ) فرایند اجرای تحقیق
در این تحقیق ابتدا با بررسی منابع نظری تحقیق و بر اساس مسأله بیان شده به روش قیاسی ، متغیرهای اصلی تحقیق شناسایی شد. سپس اطلاعات مورد نیاز استخراج و شاخص های مد نظرجمع آوری گردید و سرانجام با بهره گرفتن از نرم افزار آماریSPSS جهت تجزیه و تحلیل آماده و در نهایت به آزمون فرضیه ها اقدام گردید.
۳-۳ ) روش تحقیق
روش تحقیق به کار گرفته شده در این تحقیق از لحاظ اجرا از نوع توصیفی[۲۸۵] و از نظر هدف کاربردی[۲۸۶] است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند برای شناخت بیشتر شرایط موجود با یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد. تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه ها یا پاسخ به سوال های مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه می باشد. یک مطالعه توصیفی چگونگی وضع موجود را تعیین و گزارش می کند(خاکی،۱۳۸۷، ص۱۰۴). مطالعه توصیفی برای تعیین و توصیف ویژگی های متغیرهای یک موقعیت صورت می گیرد. از این رو هدف هر مطالعه توصیفی عبارت است از تشریح جنبه هایی از پدیده مورد نظر محقق با دیدگاهی فردی، سازمانی، صفتی و نظایر آن(سکاران،۱۳۸۵،ص ص۱۲۴-۱۲۳). از طرفی تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که هدف آن تحقیقات بررسی کاربرد عملی دانش ها هستند (سرمد و همکاران،۱۳۹۱،ص۳۴). در تحقیقات کاربردی ، نظریه ها، قانونمندی ها و فنونی که در تحقیقات بنیادی تدوین می شود برای حل مسایل اجرایی و واقعی به کار برده می شود(خاکی،۱۳۷۸،ص۳۹).
۳-۴ ) جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری عبارت است از عناصری که حداقل در یک صفت مشخص مشترک باشند(خاکی،۱۳۸۷، ص ۲۵۰).عنصر، چیز یا فردی است که عمل اندازه گیری در مورد آن انجام می شود. به بیان دیگر، جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آن بپردازد(سکاران ،۱۳۸۵، ص۲۹۴). به منظور کاربرد یک روش نمونه گیری لازم است جمعیتی که بنا است نمونه از میان آن ها انتخاب شود(که جمعیت هدف،جامعه آماری یا چهارچوب نمونه گیری نیز نامیده می شود) تعریف گردد.معمولاً در هر تحقیق، جامعه آماری مورد بررسی یک جامعه آماری است که محقق مایل است درباره صفت یا صفات متغیر واحد های آن به مطالعه بپردازد.
جامعه مورد بررسی ما در این تحقیق، کلیه شرکت هایی است که عضو بورس اوراق بهادار تهران می باشند که از مدیران این شرکت ها جهت ارائه اطلاعات یاری گرفته شده است. از آن جا که تحقیق پیرامون تمامی اعضا جامعه زمان بر بود و از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه نیست، محقق ناچار است اقدام به نمونه گیری نماید. نمونه بخشی از جامعه است که معرف آن می باشد. به عبارت دیگر نمونه عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگی های اصلی جامعه باشد(آذر ومومنی،۱۳۹۰،ص۸۲). نمونه گیری، فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است به طوری که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگی های آزمودنی های گروه نمونه بتوان این خصوصیات را به اعضای جامعه آماری تعمیم داد(سکاران،۱۳۸۵، ص۲۹۶).
روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع نمونه گیری تصادفی می باشد که تعداد ۸۲ شرکت به عنوان نمونه انتخاب شده اند و پرسشنامه بین مدیران این تعداد شرکت توزیع گردید.برای محاسبه حجم نمونه در این تحقیق ، از آنجایی که جامعه آماری محدود می باشد ، از فرمول زیر استفاده شده است :
۸۲ = ۲(۲۶۰/۰)۲(۹۶/۱) + (۱-۳۶۲)۲(۰۵/۰) ÷ ۲(۲۶۰/۰) ۲(۹۶/۱)(۳۶۲)n =
n = حجم نمونه
= اندازه متغیر مورد بررسی مطابق توزیع نرمال استاندارد با سطح عدم اطمینان
= میزان خطا
= واریانس جامعه (براساس متغیر مورد بررسی)
= حجم جامعه
۳-۵ ) روش ها و ابزار گردآوری داده ها
تحقیقات علمی بر اساس انواع روش های گردآوری داده ها در دو دسته کتابخانه ای (مطالعه کتاب ها ، مقالات ، پایان نامه ها، جستجو در سایت های اینترنتی و ..) و میدانی[۲۸۷] (مشاهده ،مصاحبه و پرسشنامه) طبقه بندی می شوند.اطلاعات را می توان به روش های گوناگون ، در مکان های مختلف و از انواع منابع گرد آوری کرد. در این تحقیق به منظور گردآوری داده های مورد نیاز از روش میدانی استفاده گردیده است . یکی از روش های بسیار متداول در گرد آوری اطلاعات میدانی ، ابزار پرسشنامه ای است که امر گردآوری اطلاعات را در سطح وسیع امکان پذیر می سازد. پرسشنامه، مجموعه ای است از سوالات کتبی و غالباً مبتنی بر گزینه های مشخص که پاسخ دهنده جواب های خود را بر آن درج می کند. به هنگامی که محقق دقیقاً می داند در پی چیست و چگونه باید متغیرهای خود را اندازه گیری کند، پرسشنامه ابزار کارآمدی برای گردآوری اطلاعات به شمار می رود(سکاران ،۱۳۸۵،ص۲۶۰).
در این تحقیق ابزاری که با آن سنجش و اندازه گیری متغیر های مورد نظر انجام شده، پرسشنامه با پرسش های بسته است که بین مدیران عالی شرکت ها توزیع گردیده و نظرشان نسبت به متغیرها سنجیده می شود. مخاطبان این پرسشنامه ها مدیران عالی و ارشد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشند. اطلاعات پس از جمع آوری پرسشنامه کد بندی و وارد نرم افزار گردید و از طریق نرم افزار آماری SPSS ابتدا به توصیف متغیرها پرداخته شد و سپس با بهره گرفتن از آزمون رگرسیون چند متغیره[۲۸۸] که در این فصل تشریح خواهد گردید مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار می گیرند.
۳-۵-۱ ) معرفی ساختار پرسشنامه و نحوه طراحی پرسش های آن
پرسشنامه این تحقیق دارای پرسش هایی بسته با طیف ۵ فاصله ای لیکرت [۲۸۹] طرح ریزی گردیده است. این پرسشنامه در پیوست شماره ۱ آورده شده است.
جدول ۳-۱) صفات کیفی و ارزش های عددی گزینه های پرسشنامه
طیف کلی
بسیار زیاد
زیاد
آخرین نظرات