این پژوهش شامل دو معادله ساختاری می باشد که اولین معادله ی این پژوهش که در بر گیرنده فرضیه اصلی تحقیق نیز می باشد، تأثیرکلی« کارکردهای مدیریت منابع انسانی» بر «کیفیت خدمات» را آزمون می کند. معادله ساختاری دیگر نیز که دربرگیرنده فرضیات فرعی تحقیق نیز می باشد، تأثیر «هریک از کارکردهای منابع انسانی» بر «کیفیت خدمات» را مورد آزمون قرار می دهد.
در ادامه ابتدا فرضیه اصلی تحقیق و سپس فرضیات فرعی تحقیق هر یک بر مبنای معادلات ساختاری مختص خود و آماره ها و آزمون های مورد نظر (ضریب مسیر، آزمون t و ضریب تعیین) مورد بررسی قرار می گیرد.
۴-۹-۱) تأثیر کارکردهای منابع انسانی بر کیفیت خدمات (فرضیه اصلی-معادله ساختاری اول)
آماره t، ضریب مسیر و ضریب تعیین مربوط به معادله ساختاری اول تحقیق در جدول ۴-۳۶ نمایش داده شده است.
همان طور که در این جدول ملاحظه می کنید، بر اساس آماره t، متغیر «کارکردهای منابع انسانی» بر متغیر «کیفیت خدمات» در سطح اطمینان ۹۹ درصد تأثیر مثبت و معنادار دارد و رابطه این دو متغیر با هم خطی و از نوع مستقیم می باشد. از این رو می توان نتیجه گرفت که با بهبود کارکردهای منابع انسانی، کیفیت خدمات نیز بهبود می یابد. بنابراین فرضیه اصلی تحقیق، تأیید می شود.
مقدار ضریب تعیین برابر با ۰٫۶۴ است. این ضریب توانایی پیش بینی متغیر وابسته توسط متغیر یا متغیرهای مستقل را نشان می دهد. به بیان دیگر، این ضریب میزان پیش بینی متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل را بررسی می کند. بر اساس مقدار ضریب تعیین ۰٫۶۴ می توان نتیجه گرفت که کارکردهای منابع انسانی ۶۴ درصد از تغییرات کیفیت خدمات را پیش بینی می کند.
ضریب مسیر نیز برابر ۰٫۸۱ است. این ضریب نشان می دهد که اگر متغیر «کارکردهای مدیریت منابع انسانی» به میزان ۱ واحد بهبود یابد، متغیر «کیفیت خدمات» به احتمال ۹۹ درصد به اندازه ۰٫۸۱ واحد بهبود می یابد.
جدول (۴-۳۶) ضرایب مسیر، آماره t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: کیفیت خدمات)
متغیر پیش بین | رابطه(فرضیه اصلی) | ضریب مسیر β |
آماره t | ضریب تعیین R2 |
کارکردهای مدیریت منابع انسانی | تأثیر کارکردهای منابع انسانی بر کیفیت خدمات | ۰٫۸۱ | ۱۲٫۰۰** | ۰٫۶۴ |
p<0.01 *p<0.05**
۴-۹-۱ ) تأثیر هر یک ازکارکردهای منابع انسانی بر کیفیت خدمات (فرضیات فرعی -معادله ساختاری دوم)
آماره t، ضریب مسیر و ضریب تعیین مربوط به معادله ساختاری دوم تحقیق در جدول ۴-۳۷ نمایش داده شده است. همان طور که در این جدول ملاحظه می کنید، بر اساس آماره t، از میان متغیرهای «کارکردهای منابع انسانی»، متغیرهای «انتخاب و استخدام» و «امنیت شغلی»در سطح اطمینان ۹۹ درصد و متغیرهای «ارزیابی عملکرد»، «پاداش دهی» و «طراحی شغل» در سطح اطمینان ۹۵ درصد بر متغیر «کیفیت خدمات» تأثیر مثبت و معنادار دارد و رابطه این متغیرهای مستقل با متغیر وابسته با هم خطی و از نوع مستقیم می باشد. سایر متغیرها یعنی، «آموزش»، «مسیر شغلی»، «امنیت شغلی» و «مشارکت» در سطح اطمینان ۹۵ یا ۹۹ درصد تأثیری بر متغیر «کیفیت خدمات» ندارند.
از این رو می توان نتیجه گرفت که با ارتقاء و بهبود متغیرهای انتخاب و استخدام، امنیت شغلی، ارزیابی عملکرد، پاداش دهی و طراحی منابع انسانی، کیفیت خدمات بهبود می یابد. بنابراین فرضیات فرعی اول، چهارم، پنجم، ششم و هشتم تحقیق تأیید و سایر فرضیات فرعی یعنی فرضیات دوم، سوم و هفتم تحقیق تایید نمی شوند.به عبارت دیگر تاثیر متغیرهای«آموزش»، «مسیر شغلی»، «امنیت شغلی» و «مشارکت»برکیفیت خدمات احراز نشد. مقدار ضریب تعیین این معادله ساختاری نیز برابر با ۰٫۸۱ است. این ضریب توانایی پیش بینی متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل را نشان می دهد بر اساس مقدار ضریب تعیین ۰٫۸۱ می توان نتیجه گرفت که تمامی کارکردهای منابع انسانی ۸۱ درصد از تغییرات کیفیت خدمات را پیش بینی می کنند و همان طور که بیان شد، این پیش بینی مربوط به متغیر «انتخاب و استخدام» است. ضریب مسیر مربوط به تأثیر «انتخاب و استخدام» بر «کیفیت خدمات» نیز برابر ۰٫۸۴ است. این ضریب نشان می دهد که اگر متغیر «انتخاب و استخدام» به میزان ۱ واحد بهبود یابد،آنگاه متغیر «کیفیت خدمات» به احتمال ۹۹ درصد به اندازه ۰٫۸۴ واحد بهبود می یابد. ضریب مسیر مربوط به تأثیر «امنیت شغلی» بر «کیفیت خدمات» نیز برابر ۰٫۴۱ است. این ضریب نشان می دهد که اگر متغیر «امنیت شغلی» به میزان ۱ واحد بهبود یابد،آنگاه متغیر «کیفیت خدمات» به احتمال ۹۹ درصد به اندازه ۰٫۴۱ واحد بهبود می یابد. ضریب مسیر مربوط به تأثیر «ارزیابی عملکرد» بر «کیفیت خدمات» نیز برابر ۰٫۴۴ است. این ضریب نشان می دهد که اگر متغیر «ارزیابی عملکرد» به میزان ۱ واحد بهبود یابد، آنگاه متغیر «کیفیت خدمات» به احتمال ۹۵ درصد به اندازه ۰٫۴۴ واحد بهبود می یابد. ضریب مسیر مربوط به تأثیر «پاداش دهی» بر «کیفیت خدمات» نیز برابر ۰٫۶۸ است. این ضریب نشان می دهد که اگر متغیر «پاداش دهی» به میزان ۱ واحد بهبود یابد، آنگاه متغیر «کیفیت خدمات» به احتمال ۹۵ درصد به اندازه ۰٫۶۸ واحد بهبود می یابد. ضریب مسیر مربوط به تأثیر «طراحی شغل» بر «کیفیت خدمات» نیز برابر ۰٫۰۷۷ است. این ضریب نشان می دهد که اگر متغیر «طراحی شغل» به میزان ۱ واحد بهبود یابد، آنگاه متغیر «کیفیت خدمات» به احتمال ۹۵ درصد به اندازه ۰٫۰۷۷ واحد بهبود می یابد.
جدول ۴-۳۷ ضرایب مسیر، آماره t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: کیفیت خدمات)
p<0.01 *p<0.05 **
متغیر های پیش بین | رابطه(فرضیات فرعی) | ضریب مسیر β |
آماره t | ضریب تعیین R2 |
آخرین نظرات