مقدار سطح معنی دار محاسبه شده برای آن ۰٫۷۲ بوده که با در نظر گرفتن سطح معنی داری مفروض یعنی ۰۵/۰ میت۱وان ادعا نمود در ارتباط بین رفتار آمرانه و میزان انسجام گروهی تفاوت معنی دار وجود ندارد به عبارت میتوان گفت رفتار آمرانه تأثیری در میزان انسجام گروهی ندارد بنابراین فرضیه تحقیق مورد تأیید قرار میگیرد.
این فرضیه مورد نظر با یافتههای رمضانینژاد (۱۳۹۰)، شرمن (۱۹۹۶)، ریمر و تون[۱۶۳] (۲۰۰۱) و هلمبیک و آموروس[۱۶۴] (۲۰۰۴ )، همسو نبوده و با یافتههای مرادی (۱۳۸۳)، یوسفی (۱۳۸۶)، حسینی کشتان و همکاران (۱۳۸۷)، گریک بنت و مارک مانول[۱۶۵] (۲۰۰۰)، روناین[۱۶۶] (۲۰۰۴) همسو بوده است. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت در رفتار آمرانه به این دلایل که مدیران خواسته های خود را به کارکنان دیکته خواهند کرد. مدیر به دنبال کنترل کردن وضعیتی خواهد بود که در آن قرار دارد. به این دلیل که کارکنان مورد مشورت قرار نمیگیرند، تصمیم گیری سریعتر ولی انگیزه آنان پایین خواهد بود.
۲٫۱٫۵٫یافته ( مربوط به فرضیه صفر دوم)
ارتباط علّی بین رفتار دمکراتیک و میزان انسجام گروهی در ورزشکاران نوجوان وجود ندارد.
در زمینه متغیر رفتار دمکراتیک و میزان انسجام گروهی که در فصل ۴ ملاحظه شد.
مقدار سطح معنی دار محاسبه شده برای آن۶٫۴۰بوده که با در نظر گرفتن سطح معنی دار مفروض یعنی ۰۵/۰ میتوان ادعا نمود در ارتباط بین رفتار دمکراتیک و میزان انسجام گروهی تفاوت معنی داری وجود دارد به عبارت دیگر میتوان گفت رفتار دمکراتیک تأثیری در میزان انسجام گروهی دارد بنابراین فرضیه تحقیق مورد تأیید قرار نمیگیرد.
این فرضیه مورد نظر با یافتههای مرادی و همکاران (۱۳۸۵)، یوسفی (۱۳۸۶) خوران و همکاران (۱۳۸۷)، وستر و ویس[۱۶۷] (۱۹۹۱، تیلرام ایچاس و ویکی کران[۱۶۸] (۱۹۹۳) پیس و کوزاب[۱۶۹] (۱۹۹۴) همسو بوده و با یافتههای محمد پناهی (۱۳۸۷)، دهقان قهفرخی و همکاران (۱۳۸۷)، رمضانینژاد (۱۳۹۰)، شرمن[۱۷۰] (۱۹۹۶) همسو نیست.
بر این اساس میتوان نتیجه گرفت در رفتار دمکراتیک به این دلایل که مدیر اختیارات را به کارکنان واگذار می کند تا مسئولیت انجام کار خود را بر عهده گیرند. کارکنان از روش های مورد علاقه خود برای انجام کارها استفاده خواهند کرد کارکنان در تصمیم گیریها شرکت خواهند کرد و به آنها حس تعلق داشتن دست داده و انگیزه انها افزایش خواه یافت.
۳٫۱٫۵٫ یافته ( مربوط به فرضیه صفر سوم)
ارتباط علّی بین رفتار بازخورد مثبت و میزان انسجام گروهی در ورزشکاران نوجوان وجود ندارد.
در زمینه متغیر رفتار بازخورد مثبت و میزان انسجام گروهی که در فصل ۴ ملاحظه شد.
مقدار سطح معنی دار محاسبه شده برای آن ۶٫۶۷بوده که با در نظر گرفتن سطح معنی دار مفروض یعنی ۰۵/۰ میتوان ادعا نمود در ارتباط بین رفتار بازخورد مثبت و میزان انسجام گروهی تفاوت معنی داری وجود دارد به عبارت دیگر میتوان گفت رفتار بازخورد مثبت تأثیری در میزان انسجام گروهی دارد بنابراین فرضیه تحقیق مورد تأیید قرار میگیرد.
این فرضیه مورد با بافتههای دهقان قهفرخی و همکاران (۱۳۸۷)، خوران و همکاران (۱۳۸۷)، رمضانینژاد، ویس و فردریچ[۱۷۱] (۱۹۸۶)، (۱۳۹۰)، وستر و ویس[۱۷۲] (۱۹۹۱)، ریمر و تون[۱۷۳] (۲۰۰۱) کاترین اورنج[۱۷۴] (۲۰۰۲)، نولان و همکاران[۱۷۵] (۲۰۰۲) همسو بوده و با یافتههای مقصودی (۱۳۸۸) همسو نیست.
براین اساس میتوان نتیجه گرفت دررفتار بازخورد مثبت به این دلایل که مربی ورزشکاران را به واسطه عمل کرد خوب مورد تشویق و تمرین و پاداش قرار میدهد می تواند مناسب باشد.
۴٫۱٫۵٫ یافته ( مربوط به فرضیه صفر چهارم)
ارتباط علّی بین رفتار آموزش و تمرین و میزان انسجام گروهی در ورزشکاران نوجوان وجود ندارد.
در زمینه متغیر رفتار آموزش و تمرین و میزان انسجام گروهی که در فصل ۴ ملاحظه شد.
مقدار سطح معنی دار محاسبه شده برای آن ۵٫۳۱ بوده که با در نظر گرفتن سطح معنی دار مفروض یعنی ۰۵/۰ میتوان ادعا نمود در ارتباط بین رفتار آموزش و تمرین و میزان انسجام گروهی تفاوت معنی داری وجود دارد به عبارت دیگر میتوان گفت رفتار آموزش و تمرین تأثیری در میزان انسجام گروهی دارد بنابراین فرضیه تحقیق مورد تأیید قرار میگیرد.
این فرضیه مورد با بافتههای محمدپناهی (۱۳۸۷)، دهقان قهفرخی و همکاران، (۱۳۸۷)، خوران و همکاران (۱۳۸۷)، چالاک جو و مک میلین[۱۷۶] (۱۹۹۰)، وستر و ویس[۱۷۷] (۱۹۹۱)، تیلرام ایچاس و ویکی کران[۱۷۸] (۱۹۹۳)، آموروس و هورن[۱۷۹] (۲۰۰۱)، کاترین اورنج[۱۸۰] (۲۰۰۲)، همسو بوده وبا یافتههای مقصودی (۱۳۸۸) همسو نیست. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت رفتار آموزش و تمرین به این دلایل که مربی به منظور بهبود عمل کرد ورزشکاران با تاکید بر تمرین سخت و شدید، آموزش مهارت ها، تکنیکها و تاکتیکها، رسیدن به سطح بالایی از عملکرد را به ورزشکاران نوجوان یاد میدهد که می تواند مفید واقع شود.
۵٫۱٫۵٫ یافته ( مربوط به فرضیه صفر پنجم)
ارتباط علّی بین رفتار حمایت اجتماعی و میزان انسجام گروهی در ورزشکاران نوجوان وجود ندارد.
در زمینه متغیر رفتار حمایت اجتماعی و میزان انسجام گروهی که در فصل ۴ ملاحظه شد.
مقدار سطح معنیدار محاسبه شده برای آن ۶٫۲۰ بوده که با در نظر گرفتن سطح معنیدار مفروض یعنی ۰۵/۰ میتوان ادعا نمود در ارتباط بین رفتار آمرانه و میزان انسجام گروهی تفاوت معنی داری وجود داردبه عبارت دیگرمیتوان گفت رفتاردمکراتیک تأثیری درمیزان انسجام گروهی دارد بنابراین فرضیه تحقیق مورد تأیید قرار میگیرد. این فرضیه موردبا یافتههای مرادی و همکاران (۱۳۸۵)، یوسفی (۱۳۸۶)، محمدپناهی (۱۳۸۷)، خوران و همکاران (۱۳۸۷)، رمضانینژاد (۱۳۹۰) وستر و ویس[۱۸۱] (۱۹۹۱) تیلرام ایچاس و ویکی کران[۱۸۲] (۱۹۹۳) پیس و کوزاب (۲۰۰۲) و[۱۸۳] کاترین اورنج[۱۸۴](۱۹۹۴) همسو بوده و با یافتههای هلمبیک و آموروس[۱۸۵] (۲۰۰۴)، دهقان قهفرخی و همکاران (۱۳۸۷)، حسینی کشتان و همکاران (۱۳۸۷) همسو نیست.
بر این اساس میتوان نتیجه گرفت در رفتار حمایت اجتماعی مربی با ویژگی نگران بودن دو مورد رفاه و آسایش تک تک ورزشکاران، ایجاد جو گروهی مثبت و روابط گرم بین اعضای تیم این بعد را اندازه گیری می کند.
پیشنهادات برخاسته از تحقیق
پیشنهاد می شود در رابطه با ارتباط علی و میزان انسجام گروهی و یا میزان موفقیت یا عدم موفقیت این مقوله از اولیا و جوانان تحقیق صورت گرفته و بررسی شود.
با توجه به محدودیتهای موجود در پرسشنامه پیشنهاد می شود از ابزارهای دیگر نظیر مشاهده، مصاحبه و غیره جهت جمع آوری اطلاعات استفاده گردد.
پیشنهاد می شود این پژوهش در استانهای دیگر با توجه به تفاوتهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی که وجود دارد مورد بررسی دقیقتر قرار گیرد.
پیشنهاد می شود این پژوهش در بین نوجوانان ورزشکار دختر هم صورت گیرد.
پیشنهاد می شود این پژوهش با توجه به شکل گیری بلوغ مقاطع راهنمایی و متوسطه آموزشگاهها نیز صورت گیرد.
پیشنهاد می شود در پژوهشهای آینده در کنار تعیین کنند بودن رفتار رهبری در رابطه انجام گروهی پژوهشگران علاقمند به این زمینه با انتخاب متغیرهای جدید و تدوین فرضیه های تازه به مسائلی چون سطح تحصیلات والدین، سن والدین، اندازه خانواده، ورزشکار بودن نابودن، میزان درآمد خانواده، طبقه اقتصادی و اجتماعی به تحقیق وسیعتری در این زمینه بپردازند.
پیشنهاد می شود در تیمهای ورزشی و باشگاههای مختلف بر نقش این متغیرها در شکل گیری خصوصیات شخصی ورزشکاران نوجوان تاکید بیشتری شود.
پیشنهادهای برخاسته از تحقیق
پیشنهاد میشود با توجه به ضرایب معناداری بالا در رفتارهای دمکراتیک و حمایت اجتماعی مربیان برای ایجاد یک تیم منسجم، از این دو سبک بیشتر استفاده کنند.
پیشنهاد میشود مربیان از دو سبک رفتار آموزش وتمرین و سبک حمایت اجتماعی برای سنین پایینتر به دلیل شرایط حساسی که درآن قرار دارند استفاده کنند.
پیوستها
ردیف | عبارات | همیشه | اغلب | گاهگاهی | بندرت | هرگز |
آخرین نظرات