زهرا(۱۹۹۶)
کارآفرینی سازمانی از طریق ایجاد و بهره گیری از منابع دانشی جدید همواره یک مزیت رقابتی محسوب می شود که می تواند اثر قابل توجهی در عملکرد بازاریابی و مالی شرکت بگذارد
بارت(۱۹۹۶)
کارآفرینی سازمانی به مدیریت شرکت اجازه پاسخ مناسب به تغییرات داخلی و بیرونی شرکت می دهد
دس و همکاران(۲۰۰۳) لامکین و دس(۱۹۹۶)
بی هویان، منگیوس، بل[۷۶](۲۰۰۵)، بارت(۱۹۹۶)
بین کارآفرینی سازمانی و عملکرد شرکت یک رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد
دس و همکاران(۲۰۰۳)
کارآفرینی سازمانی سبب ایجاد ارزش و توان در اقتصاد جهانی می شود
هایتون(۲۰۰۵)
به دلیل پویایی و پیچیدگی رو به رشد محیط سازمانی انتظار می رود که کارآفرینی سازمانی بیش از پیش در کسب و حفظ مزیت های رقابتی از اهمیت برخوردار باشد. همچنین سبب افزایش روحیه کارکنان و ایجاد جو همکاری در شرکت می شود.
کوراتکو(۲۰۰۷)
کارآفرینی سازمانی به ایجاد مزیت رقابتی پایدار کمک می کند
اسچیپر، هوق، بلوم[۷۷](۲۰۰۸)
کارآفرینی سازمانی باعث افزایش عملکرد مالی در شرکت می شود
زهرا و همکاران (۲۰۰۹)
کارآفرینی سازمانی کمک می کند تا شرکت ها از مرحله شروع به مرحله بلوغ حرکت کنند. بعلاوه این مفهوم روابط از قبل موجود درون سازمان را و یا بین سازمان و محیط خارجی اش تغییر و اصلاح می کند. همچنین در سوددهی، رشد و بقای شرکت نقش مهمی را ایفا می کند
مدلهای کارآفرینی سازمانی
محققان تاکنون ابزارهای مختلفی را برای سنجش تمایل شرکتها در راستای کارآفرینی سازمانی ارائه دادهاند که این ابزارها رفته رفته در حال پیشرفت و توسعه میباشند(بارت، ۱۹۹۶) و امروزه به این نتیجه رسیده اند که همیشه شرایط ثابتی، برای عملیاتی کردن یک سازمان کارآفرین، وجود ندارد(کلوین، سلوین، ۱۹۹۱).
اما به طور کلی میتوان مدلهای ارائه شده در این زمینه را به ۳ بخش کلی تقسیم کرد(صمدآقایی، ۱۳۸۸؛ مایس، ۲۰۰۳):
- مدلهایی که جهت ارزیابی و سنجش عملکرد مدیریت ارشد سازمان وجود دارند. در این مدلها با سنجش عواملی مثل ریسکپذیری، حمایت مدیریت، پاداش و تشویق و … بستر کارآفرینی سازمانی اندازه گیری میشود.
- مدلهایی که با سنجش توسعه کسب و کار، نوآوری و … ، نتایج کارآفرینی سازمانی را مورد سنجش قرار می دهند.
- مدلهای تلفیقی که دارای دو بخش میباشند؛ بخشی از آن، به سنجش نتایج و بخشی دیگر به سنجش بستر کارآفرینی سازمانی در شرکت می پردازد.
مدل کوراتکو و همکارنش
کوراتکو در سال ۱۹۹۰ مدلی را ارائه داد که در واقع جز مدلهای سنجش بستر کارآفرینی سازمانی محسوب می شود. او بعد از تحلیل عاملی، ۵ عامل حمایتِ مدیریت، سیستم پاداش و تشویق، منابع، ساختار سازمانی و ریسک پذیری را استخراج کرد و نهایتا ۲۱ عامل را در ۳ گروه(همانطور که در شکل ۲-۲ میتوان مشاهده کرد) بدست آورد(صمدآقایی، ۱۳۸۸).
شکل ۲‑۲– مدل کارآفرینی سازمانی کوراتکو و همکارنش(صمدآقایی، ۱۳۸۸)
مدل کوین و سلوین
کوین و سلوین در سال ۱۹۹۱ بیان کردند که کارآفرینی سازمانی مبتنی بر ۳ بُعد پیش فعال بودن، نوآوری و تمایل به ریسک پذیری است(کوین، سلوین، ۱۹۹۱). این مدل نیز جز مدلهای سنجش بستر کارآفرینی سازمانی محسوب می شود.
آخرین نظرات