-
- بین میزان مطالعه غیر درسی دانش آموزان و متغیرهای جنسیت و پایه تحصیلی ارتباط معناداری وجود دارد.
-
- گرایش موضوعی دانش آموزان متوسطه به ترتیب عبارتند از: رمان– شعر– ادبیات–علمی و فنی– مذهبی و اخلاقی– روان شناسی– تایخی– اجتماعی و سیاسی.
-
- بین نظرات دانش آموزان در مورد عوامل مؤثر بر مطالعه غیر درسی و میزان مطالعه غیر درسی رابطه کمی دیده شد. ولی بین نظرات دانش آموزان در مورد عوامل مؤثر و متغیر جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد.
-
- میزان مطالعه غیر درسی دانش آموزان عضو انجمن های علمی و ادبی یا شوراهای دانش آموزی با اهداف علاقه شخصی و دستیابی به آگاهی و رشد به طور معناداری از سایرین بیشتر میباشد.
-
- حدود ۳۰ درصد دانش آموزان عضو کتابخانه ها میباشند و دانش آموزان نا مناسب بودن ساعات کار کتابخانه مدارس را بزرگترین مانع استفاده از کتابخانه دانستند.
- دانش آموزان حجم زیادی دروس، گرانی کتاب، نداشتن علاقه و انگیزه را در کاهش مطالعه غیر درسی مهم دانستند.
در پژوهش دیگری که توسط غفوری(۱۳۸۰)، برای بررسی تاثیر مطالعه غیر درسی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول متوسطه منطقه ۲ شهر تهران انجام گرفته نتایج زیر حاصل شده است:
-
- بین مطالعه غیر درسی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با احتمال ۹۵% رابطه معنادار و مثبت وجود دارد.
-
- بین عضویت دانش آموزان در کتابخانه و میزان مطالعه غیر درسی با پیشرفت تحصیلی آنان رابطه معنی دار بود.
-
- علت عدم گرایش به مطالعه ۲۷ درصد نداشتن وقت، ۵/۳۶ درصد بالا بودن قیمت کتاب و عدم دسترسی، ۵/۳۴ درصد علاقه نداشتن و کم حوصلگی، کمتر از ۱ درصد مخالفت خانواده و دوستان معرفی شده است.
-
- به عنوان محل مطالعه غیر درسی ۵/۸۰ درصد در منزل، ۴ درصد کتابخانههای عمومی، ۸ درصد در پارک، ۵/۶ درصد سایر مکان ها گزارش شده بود.
-
- تشویق به مطالعه غیر درسی از سوی والدین و معلمان در میزان مطالعه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مؤثر است و رابطه معناداری دارد.
-
- بیش از نیمی از دانش آموزان کمتر از ۲ ساعت در هفته مطالعه دارند.
-
- خود دانش آموزان نیز نگرش مثبتی نسبت به مطالعه غیر درسی داشته و آن را موجب پیشرفت تحصیلی می دانند.
- میزان مطالعه اولیاء رابطه مستقیمی با اندازه مطالعه غیر درسی دانش آموزان دارد.
محمدی(۱۳۸۲)، در تحقیقی با عنوان “رابطه بین روش انتخابی مطالعه و رعایت اصول آن با موفقیت تحصیلی دانش آموزان هنرستان های ناحیه ۲ زنجان” با جامعه آماری ۱۰۰ نفر پسر دریافت:
-
- بین رعایت اصول و روش مطالعه با موفقیت تحصیلی، همبستگی مستقیم و مثبت وجود دارد.
- بیش از نیمی از دانش آموزان از روش دقیق خوانی برای مطالعه دروس بهره می جویند که در سطح اطمینان ۹۹% تأیید می شود.
در تحقیقی که توسط نجف آبادی(۱۳۸۲)، با عنوان “بررسی تاثیر آموزش فنون مطالعه بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد” و با حجم نمونه ای به تعداد ۳۲۰ نفر، انجام شد نتایج پژوهش نشان دادند که آموزش روش های مطالعه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر مثبت دارند.
در تحقیقی مصلح(۱۳۸۳)، با عنوان “بررسی علل رغبت دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان سراب به مطالعه کتب غیر درسی” با حجم نمونه ۳۴۰ نفر به نتایج زیر دست یافت:
-
- تشویق دانش آموزان به تحقیق کتابخانه ای توسط معلمان، موجب افزایش رغبت دانش آموزان به مطالعه کتب غیر درسی می شود.
-
- بین علاقه مندی والدین به مطالعه با افزایش رغبت دانش آموزان به مطالعه کتب غیر درسی رابطه وجود دارد.
-
- برگزاری مسابقات کتابخوانی موجب افزایش انگیزه دانش آموزان به مطالعه کتب غیر درسی می شود.
-
- هر چه اوقات فراغت دانش آموزان بیشتر باشد رغبت آنانن به مطالعه کتب غیر درسی بیشتر است.
- محتوای کتب درسی موجب رغبت دانش آموزان به مطالعه کتب غیر درسی می شود.
در تحقیقی که توسط کنعانی(۱۳۸۴) به منظور بررسی رفتار اطلاع یابی مراجعان به کتابخانههای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مناطق بیست گانه شهر تهران انجام شد، نمونه این تحقیق شامل دانش آموزان پیش دانشگاهی، دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع کاردانی و کارشناسی ارشد بوده اند. مشخص شده است که متوسط مطالعه ۹۵ درصد مراجعه کنندگان به کتابخانههای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مناطق بیست گانه ۵۶ دقیقه میباشد. این در حالی است که سطح تحصیلات این مراجعه کنندگان از دیپلم به بالا بود.
به عقیده ابراهیمی خوسفی(۱۳۸۵)، راهکارهای زیر برای رسیدن به ایجاد عادت مطالعه میتواند مفید باشد:
-
- تجهیز همه کتابخانههای عمومی به بخش کودک و نوجوان(این امر با حداقل هزینه امکان پذیر است).
-
- برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی کوتاه مدت در زمینه کودک و نوجوان برای کتابداران علاقه مند به امر کودک و نوجوان.
-
- ایجاد ارتباط مستمر و متقابل با مراکز آموزشی به خصوص مراکز پیش دبستانی، ابتدایی و راهنمایی و دعوت مستمر از آن ها جهت شرکت در جشن های کتاب و بازدید از کتابخانه ها.
-
- برگزاری مسابقات مختلف مانند مقاله نویسی، قصه نویسی و کتابخانی و… توسط کتابخانه ها برای ایجاد انگیزه مطالعه و کتابخوانی.
-
- برگزیدن و معرفی کوچکترین کتابخوان های نمونه کتابخانه و تقدیر از آن ها در جشن های هفته کتاب.
-
- ایجاد برنامه های شاد و مناسب مانند برگزاری جشن کودکان کتابخوان با همکاری مراکز آموزشی و کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
-
- تشویق و ترغیب اعضا برای آوردن کودکان و نوجوانان خود به کتابخانه و ترغیب آن ها به اینکه یک روز در هفته به طور مستمر به صورت خانوادگی از کتابخانه و منابع آن بازدید کنند.
- معرفی مرتب و مستمر کتب جدید کودک و نوجوان توسط کتابخانه.
در تحقیقی که توسط آفتابی، آریانی و بتولی(۱۳۸۵) در شهرستان بیدگل و آران بر روی دانش آموزان دوره متوسطه انجام گرفت، هدف بررسی میزان مطالعه غیر درسی دانش آموزان دوره متوسطه و شناسایی عوامل مؤثر بر آن بوده است. نتایج این پژوهش نشان داد که دانش آموزان پسر به طور معناداری مطالعهه غیر درسی کمتری نسبت به دختران داشتند. از نظر موضوع مورد مطالعه کتاب های ادبی جزء بیشترین کتاب های غیر درسی بود که دانش آموزان مطالعه کردند.
همچنین در تحقیقی که عظیمیان(۱۳۸۵) بر روی ۱۰۰ نفر از دانشجویان رشته علوم پزشکی دانشگاه قزوین انجام داد، هدف بررسی وضعیت مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه قزوین بود. نتایج نشان میدهد که ۴۹ درصد از افراد مورد مطالعه علاقه مند به مطالعه بودند و ۳۱ درصد از آن ها در هفته ۳ الی ۶ ساعت مطالعه میکردند که ۶۴ درصد از مطالعه آن ها در رابطه با کتاب های درسی بود.
شاه محمدیان(۱۳۸۷)، در تحقیقی با عنوان “بررسی مطالعه غیر درسی بر وضعیت درسی دانش آموزان متوسطه شهر تهران” و با حجم نمونه ۴۰۰ نفر به نتایج زیر دست یافت:
آخرین نظرات