طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها | قسمت 12 – پایان نامه های کارشناسی ارشد
-
- فرگوسن و همکاران ( ۲۰۰۷) در پژوهشی به بررسی رابطهی بین جنسیت، عادت به بازی های رایانهای و وظایف حافظه بینایی پرداختند در آزمایش اول جهت سنجش رابطه بین جنسیت و حافظه بینایی تعداد ۷۲ دانشجو ( ۲۹ مرد، ۴۳ زن ) توسط آزمون آندره ری مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مردان دارای مزیت ذاتی در حافظه بینایی هستند. در آزمایش دوم جهت سنجش رابطه بین عادت به بازیهای رایانهای و حافظه بینایی به آزمودنیها بازیهایی جهت تقویت حافظه بینایی ارائه دادند. نتایج نشان داد که این نوع بازیها موجب تقویت حافظه دیداری می شود.
-
-
- گیورن، ماتر و همکاران[۱۷۲] (۲۰۰۵) نشان دادند که زنان دارای حافظهی بینایی بهتری برای اشکال انتزاعی نسبت به مردان هستند.
-
-
- سالامرو، بوگت و همکاران[۱۷۳] (۲۰۰۶) در پژوهشی با عنوان « تفاوت های جنسیتی در فعالیتهای شناختی» نشان دادند که مردان دارای مزیت در مهارت های فضایی، حل مسائل ریاضی و حافظه بینایی هستند.
-
- یولمن (۱۹۹۷)، در پژوهشی به بررسی رابطه بین جنسیت و حافظه پرداخت. بدین منظور ۱۳۸ آزمودنی (۶۷ مرد، ۷۱ زن ) مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد هیچ تفاوتی در عملکرد زن و مرد در آزمون های مربوط به حافظه وجود ندارد.
-
- هرلیتز (۲۰۰۰) در پژوهشی به بررسی حافظه کلامی و غیر کلامی ( حافظه بینایی ) در بین ۹۹ زن و ۸۸ مرد ۲۰ تا ۴۰ ساله پرداخت. نتایج پژوهش نشان داد که بین حافظه بینایی زنان و مردان هیچ گونه تفاوتی وجود ندارد. هم چنین نتایج نشان داد که زنان دارای عملکرد بهتری در حافظه کلامی هستند.
-
- لیپینسکی، چیلد و همکاران (۲۰۰۰) در پژوهشی عملکرد حافظه ی دیداری و کلامی را در بین افراد شهری و روستایی آلاسکا مقایسه کردند و به این نتیجه دست یافتند که وضعیت زندگی نمیتواند به عنوان توضیحی برای تفاوت در نمرات بین دو گروه ارائه شده باشد.
-
- زولا (۲۰۱۰ ) در پژوهشی با عنوان « عملکرد شرکت کنندگان بزرگسال روستایی و شهری در آزمون عصب روانشناسی در زامبیا » با بهره گرفتن از آزمون (ZNTB) نشان داد که اقامت
( شهری / روستایی ) تاثیر زیادی در حوزه تسلط کلامی و سرعت پردازش اطلاعات دارد اما اثر اقامت در حوزه های حافظه بینایی و ضمنی کلامی و توجه متوسط بود. و همچنین اثر اقامت در حوزه ی عملکرد اجرایی کوچک بود، بنابرین تأثیر اقامت بر روی عملکرد از هفت حوزه ZNTB ، در پنج عملکرد بزرگ و یا متوسط و تنها در دو عملکرد کوچک بود.
- زولا (۲۰۱۰ ) در پژوهشی با عنوان « عملکرد شرکت کنندگان بزرگسال روستایی و شهری در آزمون عصب روانشناسی در زامبیا » با بهره گرفتن از آزمون (ZNTB) نشان داد که اقامت
-
- بوت و همکاران (۲۰۰۰) در پژوهشی با عنوان « تأثیرات مربوط به تأثیر بر اقامت شهری روی تفاوتهای جنسیتی در توانایی شناختی و پیشرفت تحصیلی » با تحقیق بر روی ۱۱۵۱ کودک شهری و روستایی نشان دادند که تفاوت در عملکرد شناختی مرتبط با محل اقامت (شهری / روستایی)، سن، جنس و حضور در مدرسه بود آنها با انجام تست حافظه بینایی، حافظه شنیداری، حافظه داستان، خواندن نقشه و غیره نشان دادند که پسران دارای مهارت های بینایی و فضایی و کمّی بهتر از دختران و دختران توانایی کلامی بیشتری نسبت به پسران میباشند. و پیشنهاد میکنند که دختران و پسران با به اشتراک گذاشتن تجارت معمولی از طریق تحصیلات خود آنها، تفاوت در عملکرد شناختی آنها و هم چنین در پیشرفت تحصیلی آنها کاهش خواهد یافت.
-
- لاون، جوانا و همکاران[۱۷۴] (۲۰۱۲) در پژوهشی نشان دادند که زنان تمایل و توانایی بیشتری در به یادآوردن چهره های افراد ( به خصوص افراد مونث ) دارند. در حالی که مردان تمایلی برای به یاد آوردن چهره های افراد ( به خصوص افراد مذکر ) از خود نشان نمیدهند. به طور کلی نتایج نشان داد که زنان عملکرد بهتری در به یاد آوردن چهره ی افراد دارد.
-
- گویر، گریم و همکاران[۱۷۵](۲۰۱۱) در پژوهشی به بررسی ارتباط بین افسردگی و اختلال در حافظه چهرهها در دختران نوجوان پرداختند. بدین منظور ۲۱۳ دختر در ردهی سنی ۹ تا ۱۳ مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که میزان اختلال در حافظه چهرهها در دختران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، بیشتر است.
-
- ملو و دلاتولاس[۱۷۶](۲۰۰۵) پژوهشی با عنوان « نقش تفاوتهای میان فرهنگی در حافظه بینایی» انجام دادند. بدین منظور ۱۲۷کودک مناطق شهری و روستایی در ردهی سنی ۷ تا ۱۰ سال را به وسیله ۱۴۴ تصویر پیچیده مورد آزمون قرار دادند. نتایج پژوهش نشان داد که عامل سن با حافظه بینایی همبستگی مثبت دارد اما تفاوتهای جنسیتی در حافظه بینایی تأثیری ندارد. هم چنین نتایج پژوهش نشان داد که تفاوتهای فرهنگی در جوامع شهری و روستایی در مرحله رمزگردانی و یادآوری تصاویر مربوط به حافظه بینایی تأثیر دارد.
-
- کلینفیلد[۱۷۷] (۲۰۰۰) در پژوهشی به بررسی عملکرد حافظه بینایی در بومیان آلاسکا و کودکان شهری قفقازی پرداخت. بدین منظور، ۵۰۱ کودک شهری و ۱۲۵ کودک روستایی بین سنین ۹ تا ۱۶ ساله را وارد آزمون قرار داد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان عملکرد افراد روستایی در حافظه بینایی به طور قابل توجهی از افراد شهری بالاتر است.
-
- رهنمن و هرلیتز[۱۷۸] (۲۰۰۷) در پژوهشی با عنوان « زنان در مقایسه با مردان چهره های بیشتری به یاد می آورند» نشان دادند که زنان در یادآوری چهره های جنس مونث عملکرد خوبی داشته اند، البته در یادآوری چهره های جنسی مذکر نیز عملکرد بهتری داشته اند. بنابرین، بدون توجه به سن، قومیت و چهرهها، زنان در مقایسه با مردان دارای عملکرد سطح بالاتری از حافظه در یادآوری چهره های مونث و مذکر بودند، که این نیز احتمالاً از علاقه ی زیاد زنان به چهرهها به خصوص چهره های مونث میباشد.
-
- عابدی، ملکپور و همکاران (۱۳۸۶) در پژوهشی با عنوان « مقایسه ویژگیهای عصب روانشناختی کودکان خردسال با ناتوانی های یادگیری عصب روانشناختی / تحولی و عادی پیش از دبستان» نشان دادند که بین عملکرد کودکان خردسال با ناتوانی یادگیری عصب روانشناختی / تحولی، حافظه، پردازش بینایی – فضایی، کارکردهای حسی- حرکتی، کارکردهای اجرایی / توجه و زبان تفاوت معنادار وجود دارد.
-
- زاهدی (۱۳۹۱) در پژوهشی با عنوان « بررسی تأثیر درمان با آهن خوراکی بر عملکرد شناختی زنان مبتلا به کم خونی فقر آهن » نشان داد که افزایش آهن بدن، منجر به بهبود حافظه (کلامی، بینایی ) و تمرکز در زنان بالغی که مبتلا به کمخونی فقر آهن هستند، می شود.
-
- امساکی، چیت ساز و همکاران (۱۳۹۱) در پژوهشی با عنوان « مقایسه عملکرد شناختی بیماران مبتلا به پارکینسون با افراد سالم » نشان دادند که بین حافظه، توجه و عملکرد دیداری- فضایی و عملکرد اجرایی دو گروه تفاوت معنا داری وجود دارد. در واقع نمرات بیماران مبتلا به پارکینسون در این مقیاس ها به طور معنا داری پایینتر از افراد سالم بود.
-
- کیهانی و شریعت پناهی (۱۳۸۷) در پژوهشی با عنوان بررسی تأثیر موسیقی بر عملکرد تمرکز و توجه دانشجویان، ۴۰ نفر از دانشجویان را مورد آزمون قرار دادند. نتایج این پژوهش نشان داد که گوش دادن به موسیقی می تواند موجب بهبود عملکرد حافظه و توجه شود.
آخرین نظرات