.۲۸۳
۶۳٫۳۶
۰٫۰۰۱
۲٫۱۲
همان گونه که در جدول بالا مشاهده می شود مقدار P-value مربوط به آماره F معنی داری مدل برازش داده شده را تأیید میکند (از ۰۵/۰ کمتر است).مقدار ضریب تعیین برابر با ۰٫۲۸۳می باشد که نشان میدهد ۲۸٫۳ درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل مفروض بیان می شود.
در ادامه ضرورت وجود عرض از مبدأ و هریک از متغیرهای مستقل را در مدل مورد بررسی قرار میدهیم. فرضیات مورد آزمون در این مرحله به صورت مقابل تعریف میشوند :
آماره T برای هر یک از این متغیرها محاسبه شده و بر اساس آن، p-مقدار آزمون فوق حاصل می شود. در صورتی که p-مقدار به دست آمده کمتر از ضریب خطای مفروض (۰٫۰۵) باشد فرضیه پذیرفته نمی شود.
جدول ۶ – ۴ . بررسی ضرورت وجود متغیرها در مدل
مدل
ضرایب غیر استاندارد
ضرایب استاندارد
آماره T
سطح معناداری
شیب خط
انحراف معیار
بتا
عرض از مبدأ
.۵۵۵
.۰۱۴
۳۹٫۹۹۲
.۰۰۰
E(Rm )- Rf
-.۰۰۲
.۰۰۰
-.۲۹۹
-۷٫۶۷۴
.۰۰۰
E(SMB)
-.۱۶۹
.۰۴۱
-.۱۶۲
-۴٫۱۱۴
.۰۰۰
E(HML)
-.۳۰۳
.۰۳۲
-.۳۶۸
-۹٫۳۴۷
.۰۰۰
سطح معناداری آزمون فرضیات مورد نظر مانند آنچه در جدول فوق نشان داده شده است، محاسبه شده و با ضریب خطای مفروض (۰٫۰۵) مقایسه می شود. به این ترتیب معناداری متغیرهای مورد نظر مورد تأیید قرار میگیرد (سطح معنادری حاصل کمتر از ۰٫۰۵ است).
۵ – ۴ . خلاصه فصل
در این فصل ابتدا آماره های توصیفی ارائه گردید و به طور مختصر توضیحاتی درباره آن ها داده شد. در بخش امار استنباطی ابتدا نرمال بودن مشاهدات بررسی و سپس فرضیات تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. در فصل ۵ نتیجه گیری نهایی و نیز توصیه ها و پیشنهادات برای تحقیقات آتی بیان می شود.
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۱ – ۵ . مقدمه
هدف از ارائه این فصل بیان خلاصه هایی از آنچه در این تحقیق ذکر گردید و نتایج حاصل از تحقیق میباشد. ضمن اینکه نتایج حاصل از آزمون فرضیهها، پیشنهادات کاربردی تحقیق، محدودیتهایی که در راه انجام تحقیق وجود داشته و در نهایت توصیه برای تحقیقات آتی ذکر خواهد شد.
۲ – ۵ . خلاصه تحقیق
یکی از عوامل مؤثر در تصمیم گیری، اطلاعات مناسب و مرتبط با موضوع تصمیم است. در صورتی که اطلاعات مورد نیاز به صورتی نامتقارن بین افراد توزیع شود، ( انتقال اطلاعات به صورت نابرابر بین مردم صورت گیرد) میتواند نتایج متفاوتی را نسبت به موضوعی واحد سبب شود. بنابرین، قبل از این که خود اطلاعات برای فرد تصمیم گیرنده مهم باشد، این کیفیت توزیع اطلاعات است که باید به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.
زمانی که عدم تقارن اطلاعاتی در رابطه با سهام یک شرکت افزایش یابد، ارزش ذاتی آن با ارزشی که سرمایه گذاران در بازار سرمایه برای سهام مورد نظر قایل میشوند متفاوت خواهد بود. در نتیجه، ارزش واقعی سهام شرکت ها با ارزش مورد انتظار سهامداران تفاوت خواهد داشت.
آنچه در بازارهای سرمایه باید مورد توجه قرار گیرد این است که بسیاری از افرادی که اقدام به سرمایه گذاری میکنند، مردم عادی هستند که تنها راه دسترسی آن ها به اطلاعات مهم، اطلاعیه هایی است که از جانب شرکتها منتشر می شود. یک نمونه از این نوع اطلاعیه ها را می توان اعلان سود برآوردی هر سهم دانست که درآن سود پیشنهادی هر سهم از جانب شرکت پیشبینی شده و به اطلاع عموم رسانده می شود. حال اگر در بین سرمایه گذارانی که در بازارهای سرمایه مشغول فعالیت بوده، افرادی باشند که از نظر اطلاعاتی نسبت به سایرین در موقعیت بهتری قرار داشته باشند و به عنوان مثال از اعلان هایی که قرار است درباره سود صورت پذیرد مطلع باشند قادر خواهند بود تا بر عرضه و تقاضای بازار تاثیر گذاشته و به اصطلاح، منجر به بروز شکاف قیمت ها شوند دلیل اصلی آن نیز وجود عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه است که بر طبق آن افراد مطلع از اعلان سود ( و یا هر خبر با اهمیت دیگر ) را نسبت به سایرین در موقعیت تصمیم گیری مناسب تری قرار میدهد.
یکی از نکات مهمی که همواره در مورد بازارهای سرمایه به ویژه بورس های اوراق بهادار مطرح می شود، بحث کارایی بازار است که بر طبق آن تمامی اطلاعات موجود در بازار، اثرات خود را بر روی قیمت سهام منعکس میکنند . شاید بتوان از دیدگاه فرضیه بازار کارا، دلیل وج ودی حسابداری را عدم تقارن اطلاعاتی بیان کرد که در آن یکی از طرفین مبادله، اطلاعات بیشتری را نسبت به طرف مقابل در اختیار دارد . این امر به علت وجود معاملات و اطلاعات درونی به وجود میآید
معمولا زمانی که اطلاعات تازه ای از وضعیت شرکت ها در بازار منتشر می شود، این اطلاعات توسط تحلیل گران، سرمای ه گذاران و سایر استفاده کنندگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و بر مبنای آن، تصمیم گیری نسبت به خرید و یا فروش سهام صورت می پذیرد . این اطلاعات و نحوه واکنش به آن ها بر رفتار استفاده کنندگان، به ویژه سهامداران بالفعل و بالقوه تاثیر گذاشته و باعث افزایش و یا کاهش قیمت و حجم مبادلات سهام می شود، زیرا نحوه برخورد افراد با این اطلاعات جدید نوسانات قیمت ها را شکل میدهد . بنابرین، در صورت انتشار محرمانه و ناهمگون اطلاعات، واکنش های متفاوتی را از سوی سرمایه گذاران به واسطه وجود عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه ش اهد می باشیم که این امر تحلیل های نادرست و گمراه کننده ای را از وضعیت جاری بازار به همراه خواهد داشت
افشا برای گروه خاصی از سرمایه گذاران منجر به دستیابی اطلاعات خصوصی برای این گروه از سرمایه گذاران میگردد. که این امرمنجر به گمراهی اعتماد گروه دیگر از سرمایه گذاران و عدم تمایل آن ها به سرمایه گذاری میگردد. از این رو، سرمایه گذاران با عدم اطلاعات یا اطلاعات ناکافی، نرخ هزینه سرمایه ( نرخ بازده مورد انتظار) را تا سطح ریسک عدم افشا اطلاعات، افزایش میدهند. سرمایه گذاران با اطلاعات ناکافی، در یک خطر اطلاعاتی هستند از این رو، آن ها در تلاش هستند که دارایی هایی را نگهداری نمایند که خطرهای ناشی از عدم افشا کافی اطلاعات را کاهش دهند این تمایل سرمایه گذاران، منجر به کاهش قیمت سهام و افزایش هزینه سرمایه میگردد.
بنا به اهمیت عدم تقارن اطلاعاتی، تخصیص تصمیمات سرمایه گذاری در بین سهام متفاوت، بر مبنای اطلاعات در دسترس صورت میگیرد. این تخصیص در ادامه منجر به تعادل قیمت های سهام و هزینه سرمایه میگردد. . مطالب یاد شده میتواند بیانگر اهمیت موضوع افشا گزارشگری مالی و عدم تقارن اطلاعاتی در تصمیم گیری های اقتصادی افراد باشد.
این تحقیق رابطه بین تناوب گزارشگری مالی و عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه سرمایه مورد بررسی قرار میگیرد. لذا نتایج حاصل از آن میتواند دیدگاه سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل مفید واقع گردد.
آخرین نظرات