-
- مزایا
استفاده از تکنیکهای TOPSIS و SAW به عنوان مدلهای تصمیم گیری و مکانیابی چند شاخصه و سامانه اطلاعات مکانی (GIS) در مکانیابی ایستگاههای آتشنشانی کارآیی بالایی دارد. این کارآیی به خاطر امکان مقایسه و ارزیابی مکانهای مختلف و انتخاب مکان بهینه با توجه به معیارهای مورد نظر است.
-
- معایب
برای حل مسأله مکانیابی ایستگاههای آتشنشانی با بهره گرفتن از مدلهای تصمیم گیری چند شاخصه باید تعدادی پیشنهاد موجود باشد تا بین آنها مقایسه صورت گرفته و بهترین حالت انتخاب شود.
-
- برای ارائه پیشنهاد به یک فرد خبره نیاز است.
-
- اگر فردی خبره تعدادی پیشنهاد برای مقایسه بدهد، لزوما این پیشنهادها بهترین پیشنهادها نخواهند بود.
-
به علت معدود بودن و چندجملهای غیرقطعی-سخت بودن مسأله، در نظر گرفتن و مقایسه همه حالات تقریبا غیر ممکن و وقت گیر خواهد بود.
-
- مکانیابی ایستگاه راهآهن
-
بیک[۱۲] و همکارانش در سال ۲۰۰۵ [۱۱] به مطالعه مکانیابی ایستگاه راهآهن با بهره گرفتن از روش AHP پرداختند. در این مطالعه، از بین انواع مختلف خطوط راه آهن، برروی خطوط بین شهری تمرکز شده است. برای به کارگیری مدل توسعه یافته در این مطالعه، ایستگاه کویری[۱۳] از خطوط دونقایی-نامبو[۱۴] در کره به عنوان مطالعه موردی بررسی شد. در این مطالعه برای ارزیابی پاسخها راهی جز استفاده از اطلاعات و دانش مدیران سازماندهی شهری و دفاتر دولتی و مجموع نظرات آنها در قالب پاسخنامهها وجود ندارد. همچنین برای ارزیابی نظرات از مدل اندازهگیری فازی که به وسیله سونگ در سال ۲۰۰۳ توسعه داده شد استفاده میشود.
قانون اصلی مکانیابی ایستگاه بالابردن تعداد ایستگاهها جهت افزایش سرعت است. فاصله بین ایستگاهها در زمان کلی سفرها و میانگین سرعت قطار مؤثر است. اگر فاصله بین ایستگاهها تا حدی کوتاه باشد، برای تقاضای جابهجایی مفید است، اما هزینه ساخت و ساز بالایی دارد. بنابراین فاصله به یک اندازه معقولی نیاز است و تا حد ممکن باید در نواحی مترو طراحی شود. وظیفه ایستگاه فراهم کردن دستیابی و با سرعت و با امنیت پراکنده کردن مسافران است. بنابراین طراحی نحوه قرارگیری باید مناسب با تقاضای جابهجایی، شرایط مکانی، شرایط مسیر خطوط، شرایط حال و آینده، دستیابی و راحتی باشد. پارامتری که در ارزیابی ایستگاه اضافه شده مؤثر است، میانگین سرعت است که براساس استاندارد قطارهای بین شهری تعیین میشود.
بیک و همکارانش مدل ارزیابی مؤثر را جهت برطرف نمودن مشکل مدل قبلی مکانیابی ایستگاه برای اضافه کردن ایستگاه جدید راهآهن، توسعه دادند. برای انتخاب و سازماندهی ایستگاهها، معیارهای ارزیابی مهم هستند. به منظور استخراج برخی از پارامترها همه استانداردهای استفاده شده در پروسههای قبلی مکانیابی ایستگاه بررسی میشوند. سپس استانداردها براساس نظرهای متخصصین رشتههای مختلف مرتبط با این مسأله استخراج میشوند.
از دیگر پارامترهای کمی مؤثر در ارزیابی، میانگین سرعت است که براساس استاندارد قطارهای بین شهری تعریف میشود. به طور خاص، میانگین سرعت براساس کشورهای توسعه یافته ۵۰ کیلومتر بر ساعت تعیین میشود (جدول ۲-۵).
جدول ۲-۵ مقایسه میانگین سرعت قطار در کشورهای مختلف [۱۱]
دسته بندی | سئول[۱۵] | توکیو[۱۶] | پاریس[۱۷] | لندن[۱۸] |
میانگین سرعت قطارها (km/h) | در شهر ۵/۳۳ بین شهری ۵/۳۹ |
اوج ازدحام ۵/۵۲ عادی ۱/۶۴ |
سریع السیر ۲/۵۳ | در شهر ۵/۳۱ بین شهری ۵۹ |
-
- مطالعه موردی
در این بررسی از ۴۰ فرد ( از هر گروه ۱۰ نفر) نظرسنجی شد و شاخص سازگاری آزمایش شد. اگر شاخص سازگاری بیشتر از ۱۵/۰ شد، بررسیها مجددا تکرار خواهد شد. براساس پرسشنامه حرفهای انجام شده، سیستم فراگیر انتقال به عنوان بیشترین ارزش ۲۵/۰ و دیدگاه پروژه به عنوان دومین رتبه ۲/۰ و سپس دیدگاههای کاربری و روش هر دو ۱۹/۰ و دیدگاه برنامه ریزی شهری ۱۷/۰ وزندهی شدند.
-
- مزایا
با بهره گرفتن از روش AHP میتوان در کنار پارامترهای کیفی، پارامترهای کمی مانند سرعت قطار را نیز برای اضافه کردن ایستگاه راهآهن بررسی نمود.
آخرین نظرات