۱۱-۲- تحقیق بر روی معلمان دبستانهای ناحیه یک زنجان
-
- پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی در رشته مشاوره
موضوع : بررسی علل عدم استفاده معلمان از وسایل آموزشی در دبستانهای ناحیه یک زنجان
استاد راهنما : جناب آقای محمود اوحدی
محقق : عبادالله غفاری
سال اجرا: خرداد ماه ۷۷
مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان امیرکبیر
بیان مسئله
برای دست یابی به اهداف آموزش و پرورش و ایجاد انگیزه یادگیری بایستی محیط یادگیری را به نحوی سازمان داد که یادگیری به نحو احسن عملی گردد. با توجه به اهمیت و ارزش وسایل کمک آموزشی در فرایند تدریس اغلب آموزگاران به علل و دلایل گوناگونی استفاده مستمر و مطلوب از مواد و وسایل کمک آموزشی در امر تدریس نمی کنند و این موضوع سبب افت تحصیلی دانش آموزان می شود. مسئله مهمی که در تحقیق حاضر مورد نظر است، بررسی علل عدم استفاده آموزگاران ناحیه یک زنجان از وسایل و مواد آموزشی در امر تدریس میباشد.
اهداف تحقیق
-
- بررسی میزان آگاهی و آشنایی آموزگاران ناحیه مذکور از نحوه به کارگیری وسایل در امر آموزش .
-
- بررسی میزان کیفیت وسایل و مواد آموزشی موجود در مدارس جامعه مورد تحقیق .
-
- بررسی تاثیر تراکم جمعیت دانش آموزان در استفاده از وسایل و مواد آموزشی درهنگام تدریس.
- بررسی نگرش آموزگاران نسبت به کارایی وسایل آموزشی در امر تدریس.
فرضیات
-
- میان کمبود وسایل آموزشی و علل عدم استفاده معلمان از این گونه وسایل رابطه معنی داری وجود دارد.
-
- میان آشنایی و اطلاعات کافی از نحوه به کارگیری بهینه آموزگاران از وسایل رابطه معنی داری وجود دارد.
-
- بین تراکم جمعیت دانش آموزان و عدم استفاده از وسایل آموزشی توسط آموزگاران رابطه معنی داری وجود دارد.
- آموزگاران معتقدند که وسایل آموزشی در یادگیری دانش آموزان تاثیر به سزایی دارند.
جامعه آماری : ۲۸۳ نفر از آموزگاران رسمی میباشند که از این تعداد ۱۰۰ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نمونه ها انتخاب شده اند.
ابزار کار: پرسشنامه ای که از دو قسمت تشکیل شده بود . قسمت اول آن در برگیرنده اطلاعاتی در خصوص مدرک تحصیلی سنوات خدمت و تعداد دانش آموزان کلاس میباشد قسمت دوم پرسشنامه از ۱۴ سوال پاسخ بسته و یک سوال پاسخ باز تشکیل یافته که با عنایت به فرضیات ارائه شده تهیه گردیده است.
نتایج کلی پژوهش
-
- اغلب پاسخ دهندگان معتقدند که وسایل آموزشی در یادگیری دانش آموزان نقش به سزایی دارند.
-
- اغلب آموزگاران این ناحیه دوره های کارآموزی در رابطه با وسایل آموزشی را طی نکرده اند.
-
- میزان و آشنایی معلمان این ناحیه با وسایل آموزشی کمتر است.
-
- اغلب پاسخ دهندگان معتقدند که زمان در نظر گرفته شده برای هر درس با توجه به تعداد دانش آموزان هر کلاس، امکان استفاده از وسایل آموزشی را برای معلمان به میزان زیاد فراهم نمی کند.
-
- اغلب پاسخ دهندگان اظهار داشته اند که وسایل کمک آموزشی به میزان متوسط در مدارس ناحیه یک زنجان موجود است.
- میزان استفاده معلمان ناحیه یک زنجان از وسایل آموزشی در حین تدریس متوسط میباشد.
۱۲-۲- بررسی وضع موجود آزمایشگاهی مدارس راهنمایی ناحیه یک اسلامشهر
- پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی رشته علوم تجربی
موضوع : بررسی وضع موجود آزمایشگاهی مدارس راهنمایی ناحیه یک اسلامشهر و مقایسه آن با وضع مطلوب
استاد راهنما : آقای دکتر سید مجید محمودیان
محقق : گیتی زمردی
سال اجرا : ۷۵-۷۶
مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان حکیم ابوالقاسم فردوسی
محل اجرای طرح : ناحیه یک آموزش و پرورش اسلامشهر
اهداف تحقیق : یکی از اهداف تحقیق دستیابی به وضع موجود آزمایشگاه های مدارس راهنمایی ناحیه یک آموزش و پرورش اسلامشهر و مقایسه آن با وضع مطلوب میباشد و نیز از اهداف این تحقیق دستیابی به پاره ای از نقطه نظرات و دیدگاه های معلمان در زمینه تاثیر و کارایی وسایل کمک آموزشی میباشد.
بیان مسئله : از آنجا که تاثیر استفاده از وسایل و مواد آموزشی به وسیله بسیاری از صاحبنظران و دست اندرکاران تعلیم و تربیت در یادگیری بیشتر و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به اثبات رسیده است به همین دلیل داشتن آزمایشگاه مجهز به تجهیزات و امکانات مناسب در هر مدرسه امری اجتناب ناپذیر است . لذا به جهت اهمیت مطلب این موضوع انتخاب شده است.
فرضیه های تحقیق
-
- کاربرد مواد و وسایل کمک آموزشی عامل مؤثری در ایجاد انگیزه یادگیری ،تمرکز و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان میباشد.
-
- یکی از علل عدم استفاده از وسایل و مواد کمک آموزشی توسط معلمین و متصدیان آزمایشگاه نداشتن اطلاعات و آشنایی آن ها در این زمینه است.
-
- بیشتر مدارس راهنمایی این منطقه فاقد آزمایشگاه بوده و از نظر وسایل و تجهیزات کافی نیز در مضیقه هستند.
-
- آزمایشگاه مرکزی منطقه علیرغم در اختیار داشتن تجهیزات کافی عملا کارایی مطلوب را ندارد.
-
- کمبود مواد و وسایل کمک آموزشی عملاً امکان انجام مستقل آزمایشات مربوطه را از دانش آموزان سلب کردهاست .
- استفاده از مجلات رشد و کتب تکنولوژی آموزشی توسط دانش آموزان میتواند تا حدی خلاء فقدان وسایل و مواد کمک آموزشی را پر کند.
جامعه آماری
متصدیان آزمایشگاه مقطع راهنمایی ناحیه یک اسلام شهر در سال تحصیلی ۷۵-۷۶
ابزار اندازه گیری : برای جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است که شامل ۲۰ سوال پاسخ بسته و یک جدول وسایل کمک آموزشی و چند اطلاع شخصی است.
برای تجزیه و تحلیل داده ها از شیوه آماری توصیفی رسم جداول ، محاسبه کردن فراوانی درصدی و رسم نمودار هیستوگرام (ستونی) استفاده شده است.
طرح مسئله : آنچه که به عنوان معضلات آموزشی همیشه و در همه جا مورد توجه و بررسی مسئولان و مربیان امور آموزشی و پرورشی قرار میگیرد امروزه بذل توجه بیشتر و عمیق تری را ایجاب میکند در دنیای امروز حجم یافته ها و پیشرفتها آنقدر زیاد است، که به قول یکی از متفکران آنچه در یک روز از نیمه دوم قرن بیستم اتفاق می افتد، گاهی معادل با یکصد سال اکتشاف قرون گذشته به حساب میآید.
از آنجا که نیاز به تحصیل امری ضروری است به تجربه ثابت شده است که بهره گیری از وسایل و مواد کمک آموزشی همچنین استفاده از تکنولوژی آموزشی در تدریس کیفیت معلومات فراگیران را ارتقا بخشیده، نظام آموزشی کشور را غنی تر ساخته، کشور را به سوی قدرت و کمال مطلوب سوق میدهد.
آخرین نظرات