ب:تعهد (Commitment)
به معنی همسو بودن با اهداف گروه یا سازمان است.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-برای تحقق اهداف سازمان با فداکاری و از خود گذشتگی عمل می کنند.
-دارای حسی هدفمند برای انجام ماموریتهای بزرگتر و بالاتر هستند.
-در تصمیم گیری و تبیین انتخابهای خود ارزشهای اصلی گروه را به کار می گیرند.
ج: قوه ابتکار
به معنی آمادگی برای استفاده کردن از فرصتهاست.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-از هر فرصت و موقعیتی استفاده می کنند.
-بدنبال اهداف فراتر از نیازها و انتظارات خود می باشند.
-اگر کاری ضروری قلمداد شد ، با قوانین به صورت منعطف برخورد می کنند.
د: خوش بینی:
به معنی پافشاری در پی گیری اهداف علیرغم موانع و مشکلات است.چنین افرادی:
-به رغم موانع و مشکلات ، با پشتکار در جهت تامین اهداف می کوشند.
-با امید به موفقیت ، به جای ترس از شکست ، کار می کنند.
-موانع را به عنوان فرصتی برای قابلیت مدیریت شرایط و نه بعنوان یک اشتباه شخصی می بینند.
ب:شایستگیهای اجتماعی:
این شایستگی مبین ویژگیهایی است که فرد بر اساس آنها روابط بین خود و دیگران را مدیریت می کند.این بعد شامل دو معیار ، آگاهی اجتماعی و مهارتهای اجتماعی به شرح ذیل است:
۱-آگاهی اجتماعی (Social Awareness)
این معیار شامل پنج خرده معیار ، همدلی ، خدمت مدار ، توسعه و بهبود دیگران ، تنوع در نفوذ و قدرت و آگاهی سیاسی به شرح ذیل است:
الف:همدلی (Empathy)
احساس هیجانات ، احساسات و نگرشهای دیگران و علاقه مندی فعال به مسایل مورد علاقه دیگران است.افرادی که دارای این شایستگیها هستند:
-در توجه به علایم همسان و گوش دادن به دیگران فعال هستند.
-نسبت به درک و فهم نگرشهای دیگران با حساسیت عمل می کنند.
-بر اساس فهم احساسات و نیازهای دیگران ، به حل مسایل و مشکلات اقدام می کنند.
ب:خدمت مداری (Service Orientation)
پیش بینی ، تشخیص نیازهای مشتریان است. چنین افرادی :
-با میل و رغبت به دیگران کمکهای مناسب ارائه می کنند.
-راه های افزایش وفاداری و رضایت مشتریان را بررسی می کنند.
-نیازهای مشتریان را درک و آنها را با خدمات و محصولات تطبیق می دهند.
ج:توسعه و بهبود خدمات دیگران (Developing Others)
احساس نیاز دیگران برای بهبود و تقویت توانایی های آنهاست.چنین افرادی:
-دارای روابط استاد شاگردی هستند و به موقع مربیگری می کنند و پستهایی را که چالشی است و رشد مهارتهای افراد را موجب می شود ، به آنها پیشنهاد می شود.
-نقاط قوت موفقیتهای دیگران را می شناسند و نسبت به اعطای پاداش اقدام می کنند .
-به دیگران بازخورد مفید ارائه می کنند و نیازهای آنها را برای رشد و توسعه شناسایی می کنند.
د:تنوع در نفوذ قدرت (Leveraging Diversity)
ایجاد فرصتها از طریق افراد مختلف است.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-با بی صبری و ناشکیبایی و تعصب و سوگیری مقابله می کنند.
-تفاوتها را فرصت تلقی و محیطی را ایجاد می کنند که افراد در آن رشد کرده و شکوفا شوند.
-با افراد در زمینه های مختلف ارتباط برقرار می کنند و با آنها برخورد احترام آمیز دارند.
ه:آگاهی سیاسی (Political Awareness)
شناخت روندهای احساس گروه و روابط قدرت است. چنین افرادی:
-نسبت به روابط کلیدی قدرت شناخت دارند.
-موقعیتها و حقایق سازمانی و بیرونی را درک می کنند.
-شبکه های اجتماعی مهم و حیاتی را شناسایی می کنند.
۲-مهارتهای اجتماعی (Social Skills)
این معیار شامل هفت خرده معیار تحت عناوین نفوذ ، ارتباطات ، رهبری ، شتاب دهنده تغییر ، مدیریت تضاد ، ایجاد تعهد و همکاری به مشارکت به شرح ذیل است:
الف:نفوذ (Influence)
بکارگیری تاکتیکهای موثر برای متقاعد کردن است.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-در متقاعد کردن افراد مهارت دارند.
بررسی تاثیر هوش عاطفی بر عملکرد شغلی کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان تهران۹۲- قسمت ۲۶
آخرین نظرات