جدول ۴-۱ آزمون کلموگروف-اسمیرنف برای متغیرهای تحقیق به صورت جداگانه
متغیر ها
آماره
درجه آزادی
سطح معناداری
حفظ شعر گروه گواه
۱۸۹/۰
۲۵
۰۸/۰
خوانش متن گروه گواه
۳۲۴/۰
۲۵
۰۳/۰
درک متن گروه گواه
۱۹۶/۰
۲۵
۰۹/۰
حفظ شعر گروه آزمایش
۲۲۳/۰
۲۵
۰۰۳/۰
خوانش متن گروه آزمایش
۱۹۹/۰
۲۵
۰۰۹/۰
درک متن گروه آزمایش
۲۴۹/۰
۲۵
۱۰/۰
انگیزش
۳۲۹/۰
۲۵
۱۳/۰
۰۷۵۷/۰
با توجه به اینکه ضریب به دست آمده به صورت میانگین ۰۷۵۷/۰ میباشد و این سطح معناداری برای تمام مؤلفهها بزرگتر از مقدار خطا ۰۵/۰ است در نتیجه این متغیرها دارای توزیع نرمال میباشند. لذا در جهت رد یا تأیید فرضیه های تحقیق باید از آزمونهای پارامتریک استفاده شود.
۴-۲- تجزیه و تحلیل داده ها:
برای بررسی تأثیر آموزش به صورت معمول مدارس و با بهره گرفتن از کتاب گویا بر روی نمرات دانش آموزان باید ابتدا از آزمون تی (T) جفت نمونه ای استفاده شود؛ تا بتوان میزان تأثیر آموزش را بر نمرات دانش آموزان در دو گروه مختلف بررسی نمود. «زمانی از آزمون t جف نمونه ای استفاده می شود که بخواهیم “یک متغیر” را در “دوگروه” “مقایسه” کنیم.»(دلاور، ۱۳۹۳).
جدول ۴-۲ آزمونt جفت نمونه ای پیش آزمون و پس آزمون حفظ شعر به شیوه معمول مدارس(سنتی)
متغیر ها
میانگین نمرات
T
sig
معنادار است.
پیش آزمون حفظ شعر
۷۰۰/۷
۳۶۱/۳-
۰۰۳/۰
پس آزمون حفظ شعر
۰۲۰/۸
جدول ۴-۲ نشان میدهد که آموزش به شیوه معمولی که در مدارس برای حفظ شعر اجرا میگردد توانسته است مهارت دانش آموزان را افزایش دهد.
جدول ۴-۳ آزمونt جفت نمونه ای پیش آزمون و پس آزمون خوانش متن به شیوه معمول مدارس(سنتی)
متغیر ها
میانگین نمرات
T
sig
معنادار است.
پیش آزمون خوانش متن
۲۴۰/۷
۸۲۸/۲-
۰۰۹/۰
پس آزمون خوانش متن
۴۴۰/۷
جدول ۴-۳ نشان میدهد که آموزش به شیوه معمولی که در مدارس برای خوانش متن اجرا میگردد توانسته است مهارت دانش آموزان را افزایش دهد.
جدول ۴-۴ آزمونt جفت نمونه ای پیش آزمون و پس آزمون درک متن به شیوه معمول مدارس(سنتی)
متغیر ها
میانگین نمرات
T
sig
معنادار است.
پیش آزمون درک متن
۱۴۰/۸
۴۶۸/۳-
۰۰۲/۰
پس آزمون درک متن
۵۸۰/۸
جدول ۴-۴ نشان میدهد که آموزش به شیوه معمولی که در مدارس برای درک متن اجرا میگردد توانسته است مهارت دانش آموزان را افزایش دهد.
جدول ۴-۵ آزمونt جفت نمونه ای پیش آزمون و پس آزمون حفظ شعر به شیوه کتاب گویا
متغیر ها
میانگین نمرات
T
sig
معنادار است.
پیش آزمون حفظ شعر
۸۵۲/۷
۱۴۱/۱۰-
۰۰/۰
پس آزمون حفظ شعر
۳۷۰/۹
جدول ۴-۵ نشان میدهد که آموزش به شیوه استفاده از کتاب گویا برای حفظ شعر اجرا میگردد توانسته است مهارت دانش آموزان را افزایش دهد.
جدول ۴-۶ آزمونt جفت نمونه ای پیش آزمون و پس آزمون خوانش متن به شیوه کتاب گویا
متغیر ها
میانگین نمرات
T
sig
معنادار است.
پیش آزمون خوانش متن
۶۶۷/۷
۷۵۲/۷-
۰۰/۰
پس آزمون خوانش متن
۹۶۳/۸
جدول ۴-۶ نشان میدهد که آموزش به شیوه استفاده از کتاب گویا برای خوانش متن اجرا میگردد توانسته است مهارت دانش آموزان را افزایش دهد.
جدول ۴-۷ آزمونt جفت نمونه ای پیش آزمون و پس آزمون درک متن به شیوه کتاب گویا
متغیر ها
میانگین نمرات
T
sig
معنادار است.
پیش آزمون درک متن
۹۸۱/۷
۷۰۲/۹-
۰۰/۰
پس آزمون درک متن
۴۴۴/۹
جدول ۴-۷ نشان میدهد که آموزش به شیوه استفاده از کتاب گویا برای درک متن اجرا میگردد توانسته است مهارت دانش آموزان را افزایش دهد.
۴-۲-۱- فرضیه فرعی اول: استفاده از کتاب گویای فارسی بر مهارت خوانش متن دانش آموزان پایه ششم تاثیر دارد.
جدول ۴-۸ میانگین و انحراف معیار مهارت خوانش متن در پیش آزمون و پس آزمون به تفکیک گروه
پیش آزمون
پس آزمون
گروه
میانگین
انحراف معیار
میانگین
انحراف معیار
گواه
۴۹۶/۷
۲۲۲/۱
۱۱۰/۸
۹۸۱/۰
آزمایش
۶۳۹/۷
۷۷۹/۰
۹۶۳/۸
۲۳۸/۱
همان گونه که در جدول ۴-۸ مشاهده می شود میانگین مهارت خوانش متن در هر دو گروه آزمایش و گواه در پس آزمون افزایش یافته است. این افزایش برای گروه آزمایش بیشتر بوده است.
قبل از اجرای تحلیل کوواریانس برای پاسخگویی به فرضیهها، مفروضه همگنی شیب های رگرسیون که برقرار بودن آن ضروری است بررسی می شود؛
جدول ۴-۹ نتایج آزمون فرض همگنی شیب های رگرسیون
منبع
SS
MS
F
p
گروه
۱۲۹/۰
۱۲۹/۰
۱۷۷/۰
۵۹۰/۰
پیش آزمون
۹۰۹/۰
۹۰۹/۰
۱۲۸/۱
۱۵۰/۰
گروه*پیش آزمون
۰۱۱/۰
۰۱۱/۰
۰۱۸/۰
۶۶۹/۰
خطا
۱۷۰/۱۷
۶۰۹/۰
کل
۰۰۰/۸۳۱
طبق جدول ۴-۹ سطح معناداری برای کنش متقابل گروه و پیش آزمون مهارت خوانش متن بزرگتر از ۰۵/۰ است (۰۱۸/۰ =F و ۶۶۹/۰=P). بنابرین نتیجه گرفته می شود مفروضه همگنی شیبهای رگرسیون برای حل مسئله برقرار است.
جدول ۴-۱۰ نتایج تحلیل کوواریانس برای مهارت خوانش متن
منبع
SS
MS
F
p
۲η
پیش آزمون
۹۷۰/۰
۹۷۰/۰
۳۲۹/۱
۳۷/۰
۰۱۸/۰
گروه
۴۶۹/۱
۴۶۹/۱
۲۲۶/۲
۰۱۳/۰
۱۵۱/۰
خطا
۱۷۰/۱۷
۶۰۹/۰
کل
۰۰۰/۸۳۱
بر اساس جدول ۴-۱۰ سطح معناداری مشاهده شده برای تفاوت میانگین مهارت خوانش متن در پیش آزمون کوچکتر از ۰۵/۰ است (۲۲۶/۲=F و ۰۱۳/۰=P). بنابرین با ۹۵ درصد اطمینان فرض صفر رد و نتیجه گرفته می شود گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در مهارت خوانش متن دارند. مقدار مجذور ایتا (۱۵۱/۰=۲η). نشان میدهد که ۱/۱۵ % از واریانس مهارت خوانش متن توسط کتاب گویا تبیین می شود.
آخرین نظرات